نوبخت اژدری گفت: شرکت‌های دانش بنیان بازوان توانمند جهاد کشاورزی در تامین امنیت غذایی است که از ظرفیت‌های این شرکت‌ها در بخش کشاورزی بهره می‌گیریم.

نوبخت اژدری در حاشیه همایش ملی یک روزه آموزشی، ترویجی و سبد محصولات کودی در اردبیل اظهار کرد: همایش هشتمین همایش آموزشی، ترویجی و معرفی سبد محصولات کودی با حضور کلیه کارگزاران توزیع کود در اردبیل و ۲۰ شرکت تولیدکننده کود و دانش بنیان‌ها در استان اردبیل برگزار شد.

وی هدف از این همایش را آشنایی با تولیدات کود‌های شیمیایی و مبارزه با آفات و امراض، قارچ کش‌ها و … اعلام و خاطرنشان کرد: در این همایش آخرین دستاورد‌های شرکت‌های تولیدی در معرض دید عموم گذاشته شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یکی از سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی را تغییر الگوی تولید شرکت‌ها از شیمیایی به کود‌های معدنی و بیولوژیکی دانست و بیان کرد: کود‌های شیمیایی مسائل و مشکلات عمده از جمله شوری خاک و تخریب منابع آلی خاک را به دنبال دارد که در نظر داریم با تغییر الگوی تولید کود‌های معدنی و بیولوژیکی را جایگزین کود‌های شیمیایی کنیم.

اژدری حفظ و حراست از سلامت جامعه، جلوگیری از شوری خاک و کیفیت آن را از اهداف وزارت جهاد کشاورزی در راستای امنیت غذایی جامعه عنوان کرد و گفت: شرکت کنندگان در این همایش یک روزه تازه‌ترین یافته‌های کودی را نیز به کارگزاران معرفی می‌کنند تا در کنار آسیب کمتر به محصولات کشاورزی بهترین و کیفی‌ترین برداشت‌ها را در این بخش شاهد باشیم.

منبع:مهر

وی از حضور شرکت‌های دانش بنیان تولید محصولات کودی در این همایش خبر داد و تصریح کرد: سیاست اصلی وزارت جهاد کشاورزی استفاده از ظرفیت دانش بنیان‌ها در تهیه محصولات کودی و به تبع آن افزایش امنیت غذایی در کشور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اینکه ۴۳.۳ اراضی اردبیل شامل بخش کشاورزی، باغی، آبی و دیم است، اظهار کرد: ۱۶۵ هزار تن نیاز کودی اردبیل اعم از اوره، فسفات و پتاسه است که تنها ۱۰۷ هزار تن معادل ۶۵ درصد آن به اردبیل اختصاص می‌یابد که ضروری است در این راستا وارد عمل شده و در تأمین نیاز کودی استان تلاش کنیم.

اژدری با بیان اینکه مصرف کود در کشور بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم برای هر هکتار است، گفت: این رقم در دنیا ۵۵۰ کیلوگرم برای هر هکتار تعریف شده است که استان اردبیل با این رقم فاصله معناداری دارد.

وی دغدغه اصلی متولیان کشاورزی در اردبیل را تولید کود‌های مختلف باغی، زراعی، کشاورزی و دامی دانست و تصریح کرد: تفاهمنامه همکاری با شرکت‌های تولیدی با شرکت خدمات حمایتی منعقد شده است تا بتوانیم براساس وظایف نیاز‌های کودی خود را تعریف و تأمین کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل برگزاری چنین همایش‌هایی را در آشنایی کشاورزان با انواع تولیدات و محصولات سموم و کود‌های جدید مهم ارزیابی کرد و گفت: حضور شرکت‌های دانش بنیان و معرفی سم‌ها و قارچ کش‌ها گامی نوین و بزرگ در راستای انتقال تکنولوژی‌های جدید کودی به بهره برداران و کشاورزان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.