معاون امور جنگل گفت: بنابر آمار در سال دوم طرح کاشت یک میلیارد درخت تاکنون ۱۶۰ میلیون اصله نهال تولید شده است.

نقی شعبانیان، معاون امور جنگل در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در سال دوم طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت بدلیل مشکلات زیست بوم ضرورت طرح کاملا مشخص است.

به گفته او، سال نخست طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت،کمابیش با موفقیت طی شد به طوریکه نهال های تولیدی  قابل کشت به عرصه منتقل شدند و برخی نهال ها هم نیاز به نگهداری و مراقبت تا استقرار داشتند.

تولید ۳۰۰ میلیون نهال در سال نخست طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت

 شعبانیان ادامه داد: در سال اول ۲۳۷ میلیون نهال ذیل منابع طبیعی و ۶۰ میلیون معاونت باغبانی تولید شد که ۱۸۰ میلیون نهال به عرصه منتقل شد و در مناطق معتدل و سردسیر لازم است که نهال ها به اندازه مشخصی برسند تا در طبیعت دچار آسیب نشوند.

معاون سازمان امور جنگل درباره آخرین وضعیت تولید نهال در سال دوم طرح افزود: در سال دوم طرح تاکنون ۱۱۶ میلیون نهال تولید شد، اما به هر حال این آمار نسبت به سال گذشته کمتر است چراکه سال گذشته در این مقطع ۱۶۰ میلیون قطعه تولید داشتیم.

او با اشاره به علل کاهش تولید نهال در سال دوم طرح مردمی کاشت درخت گفت:  علت کاهش تولید مربوط به بحث های اعتباری و خالی نشدن ظرفیت نهالستان هاست، هرچند عمده بخش مربوط به اعتبارات است.

هدف گذاری تولید ۲۵۰ میلیون اصله نهال توسط بخش دولتی و خصوصی

 شعبانیان افزود: در سال دوم طرح کاشت یک میلیارد درخت ۱۳۰ میلیون نهال در بخش دولتی و ۱۲۰ میلیون نهال در بخش خصوصی تولید شد که امیدواریم به این برنامه برسیم. از این رو دنبال راهکار هستیم تا از لحاظ اعتباری آسیبی به تولید وارد نشود.

 معاون سازمان امور جنگل در واکنش به عدم تخصیص اعتبارات کافی افزود: سال گذشته ۲۳۷ میلیارد تومان تصویب شد که ۵۰ میلیارد تومان آن را تخصیص دادند. براین اساس پنج میلیارد تومان نقدی و مابقی اسناد خزانه است. گفتنی است در سال ۱۴۰۳ هم اعتبار مستقل دیده نشده و در مجموع ۱۰۰ همت در طرح صیانت جنگل برای تولید، کاشت و نگهداری دیده شده کافی نیست.

او با تاکید بر تخصیص اعتبارات لازم به تولید نهال گفت: با توجه به تاکید رهبری بر اجرای این طرح، توجه و حمایت بیشتری باید صورت بگیرد، ما در حد توان سازمان و مشارکت مردمی کار را پیش بردیم. بر این اساس مردم دستگاه های دولتی، خصوصی و مردم‌نهاد است و به عبارتی مردم و صنایع پای کار هستند به طوریکه صنایع تکالیفی دارند که بر این اساس باید ۲۵ درصد جنگل کاری و نهال کاری کنند و در چهارچوب قانون باید کمک کنند و کماکان پیگیر هستیم که آنها به تعهدات عمل کنند.

معاون سازمان امور جنگل ها گفت: در سال نخست طرح کاشت یک میلیارد درخت خیلی از صنایع بیش از تعهدات کار کردند به طوریکه شهروندان و دستگاه های دولتی مختلف پای کار بودند، حال انتظار داریم این طرح با توجه به ضرورت، حمایت بیشتری شود چراکه طرح کاشت یک میلیارد درخت بیانگر توجه به منابع طبیعی و زیست بوم است و همواره بخشی از کاشت یک میلیارد درخت به منظور جلوگیری از گسترش بیابانزایی، احیا و غنی سازی صورت می گیرد.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار