به دلیل استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح‌های بسیار مخرب، اجساد برخی شهدای فلسطینی به طور کلی از بین رفته و برخی دیگر قابل بازیابی نیست.

دفاع مدنی فلسطین در یک کنفرانس خبری در «دیر البلح» پیرامون جنایات رژیم صهیونیستی در نوار محاصره شده غزه گفت: «جسد هزار و ۷۶۰ نفر از شهدای فلسطینی به دلیل استفاده اسرائیل از سلاح‌های ممنوعه تبخیر شده است».

به گزارش روزنامه القاهره مصر، یکی از مسئولین این نهاد فلسطینی همچنین اعلام کرد که رژیم صهیونیستی با هدف قرار دادن بیشتر مناطق غزه مانع از بازیابی بیش از ۷ هزار جسد شده است. علاوه بر این، بقایای حدود ۲ هزار و ۲۱۰ نفر از گورستان‌های مختلف در سراسر غزه و مناطقی که ارتش (رژیم) اسرائیل در آن فعال است، ناپدید شده است. 

این مقام مسئول نهاد دفاع مدنی فلسطین افزود: «بیش از ۱۰ هزار فلسطینی اکنون زیر آوار مفقود هستند و نمی‌توان آنان را بازیابی کرد، زیرا صهیونیست‌ها از ورود تجهیزات لازم برای حفاری بتن و خاک جلوگیری می‌کنند». 

پیش از این، سازمان دیده بان حقوق بشری اروپا-مدیترانه گفته بود که تعدادی از قربانیانی که در حملات هولناک اشغالگران به ساختمان‌های مسکونی به شهادت رسیده‌اند، ناپدید شده و ممکن است به خاکستر تبدیل شده باشند. این سازمان می‌گوید احتمال استفاده ارتش رژیم صهیونیستی از سلاح‌های گرمافشاری یا «بمب خلاء» در غزه وجود دارد که سلاح‌هایی ممنوعه هستند. دیده‌بان اروپا-مدیترانه در گزارش خود گفت که هزاران قربانی همچنان جزء مفقودشدگان هستند، بخشی از آنها زیر آور ساختمان‌ها مانده‌اند؛ پیکر بخشی پیدا نشده و پیکر برخی نیز به دست ارتش اسرائیل به سرقت رفته است.

شایان ذکر است که سلاح‌های گرمافشاری دمای بسیار بالایی تا ۲ هزار و ۵۰۰ درجه سانتیگراد تولید می‌کنند که باعث سوختگی شدید پوست و اعضای داخلی بدن می‌شود و اجساد را ذوب یا تبخیر می‌کند.

کنوانسیون‌های ۱۸۹۹ و ۱۹۰۷ لاهه، کنوانسیون‌های ژنو در سال ۱۹۴۹ و حقوق بشردوستانه بین‌المللی همگی استفاده از بمب‌های حرارتی علیه غیرنظامیان را در مناطق پرجمعیت غیرنظامی ممنوع کرده‌اند. اساسنامه دادگاه کیفری بین‌المللی نیز استفاده از بمب‌های حرارتی را به عنوان جنایت جنگی طبقه بندی کرده است.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار