مجری طرح پنبه وزارت جهاد گفت: قاچاق پوشاک از ابتدای زنجیره تولید پنبه تا تولید پوشاک را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ابراهیم هزارجریبی، مجری طرح پنبه وزارت جهاد در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برداشت پنبه از ابتدای شهریور در استان های گلستان و مازندران شروع می شود و تا اوایل زمستان ادامه دارد.

به گفته او، پنبه گیاهی است که تا حدودی گرما برای آن به شرط تامین آب و تغذیه کافی مناسب است، اما طی سال های اخیر قطعی برق چاه های کشاورزی و گرمای هوا باعث افزایش عملکرد در واحد تولید شده است.

هزار جریبی ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که امسال ۲۰۰ هزار تن وش برداشت شود که از این میزان حداقل ۷۵ هزار تن پنبه تولید شود که بر این اساس ۵۰ درصد نیاز پنبه کشور در داخل تامین می شود.

مجری طرح پنبه با بیان اینکه پنبه در اقلیم‌گرم و متعادل و اراضی شور قابل کشت است، افزود: با توجه به تخصیص ارز ارزان قیمت به واردات، شرایط رقابت با تولید داخل سخت است. از این رو پیشنهاد رسمی وزارت جهاد این است که ارز نیما از واردات حذف شود.

به گفته او، در سنوات گذشته واردات بی رویه پنبه در زمان  برداشت اتفاق افتاد، حال انتظار می رود که امسال  واردات در زمان برداشت ممنوع شود یا ارز آزاد به واردات داده شود.

مجری طرح پنبه سطح زیرکشت پنبه را ۹۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: با نزدیک شدن به فصل برداشت، واردات پنبه از لحاظ مقدار، زمان و ارز تخصیصی باید مدیریت شود تا تولید دچار چالش نشود.

او درباره اثر قاچاق پوشاک بر تولید پنبه گفت: واردات غیررسمی پوشاک بر تولید اثرگذار است به طوریکه اگر هر یک از قسمت های زنجیره تولید پنبه تا پوشاک دچار آسیب شود، بر ابتدای زنجیره اثر می گذارد.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار