مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: ۹۵ درصد از جمعیت دام سبک استان در حدود ۸۰۰ واحد دامی روستایی و عشایری علیه بیماری طاعون واکسینه شدند.

دکتر مهدی جلوخانی مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: طرح واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در جمعیت دام‌های سبک استان قزوین انجام شد که با واکسینه شدن این دام ها، رخداد بیماری با کاهش چشمگیری همراه بوده و به سمت ریشه کنی این بیماری در سال‌های آینده خواهد رفت.

وی افزود: بیماری PPR (طاعون نشخوارکنندگان) یک بیماری ویروسی واگیردار بوده که در صورت بروز، خسارات اقتصادی فراوانی به گوسفند و بز وارد می‌کند و بر همین اساس دام‌های سبک استان برای چهارمین سال متوالی علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند.

دکتر جلوخانی گفت: تب، ترشحات چشم و بینی، التهاب و جراحات دهانی، اختلال تنفس و سرفه، ذات الریه، التهاب روده‌ها و اسهال از علائم این بیماری است که یکی از راه‌های اصلی انتقال بیماری طاعون نشخوار کننده کوچک از طریق ذرات آئروسل بین دام صورت می‌گیرد.

به گفته این مسئول، فاز اصلی واکسیناسیون علیه بیماری نشخوار کنندگان کوچک که از ابتدای فروردین تا پایان تیر ماه سال جاری به طور سراسری در کل کشور به مرحله اجرا گذاشته شده بود، با موفقیت و رسیدن به اهداف مورد نظر سازمان دامپزشکی به پایان رسید.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین بیان کرد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر در گوسفند و بز است که اولین بار در کشور آفریقایی ساحل عاج گزارش و توصیف شد و این بیماری قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار