بیش از ۲ هکتار از غرب تالاب انزلی در منطقه آبکنار به وسیله دستگاه دروگر از گیاه مهاجم سنبل آبی پاکسازی شد.

حمزه عشوری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان از استمرار پاکسازی سنبل آبی در تالاب انزلی خبر داد و گفت: در یک اقدام مشترک با حضور جمعی از محیط‌بانان، ذی‌نفعان تالاب، جوامع محلی و اسکله‌داران در بیش از ۲ هکتار از محدوده غرب این تالاب ۲ روگای اصلی که محل تردد قایقرانان بود، به عرض ۲۰ متر و طول ۵۰۰ متر در موقعیت آبکنار به وسیله دستگاه دروگر از گیاه مهاجم سنبل آبی پاکسازی شده است.

او با بیان اینکه استان گیلان با داشتن ۳۱ هزار هکتار عرصه‌های آبی از مناطق حساس و مهم کشور به لحاظ وجود اکوسیستم‌های آبی تلقی می‌شود، افزود: در چند سال اخیر با رشد بی‌سابقه گونه مهاجم سنبل آبی حیات تالاب‌های این استان با خطر جدی روبه‌رو شده است.

پاکسازی غرب تالاب انزلی از سنبل آبی

مدیرکل محیط زیست گیلان تصریح کرد: تالاب بین‌المللی انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار که از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق به خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است، نیازمند توجه بیشتر در زمینه مبارزه با گیاه مهاجم سنبل آبی است.

پاکسازی غرب تالاب انزلی از سنبل آبی

سنبل آبی یکی از ۱۰ گونه گیاهان مهاجم دنیا است؛ این گیاه وقتی وارد اکوسیستم آبی می‌شود ظرف مدت ۲ هفته می‌تواند جمعیت خود را به میزان دو برابر افزایش دهد و یک بوته با ۲۰ گل می‌تواند ۳ هزار دانه تولید کند و هر دانه آن بین ۵ تا ۲۷ سال می‌تواند زنده بماند.

پاکسازی غرب تالاب انزلی از سنبل آبی

گیاه مهاجم سنبل آبی به‌عنوان گونه زینتی وارد اکوسیستم آبی کشور شده است و به دلیل تکثیر و رشد بالای این گیاه، به شدت سطح آب را می‌پوشاند و مانع ورود نور و اکسیژن به داخل آب می‌شود و به دلیل تولید لجن آلی باعث خشک شدن پهنه‌های آبی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.