رئیس سازمان غذا و دارو گفت: واجدین شرایط برای دریافت مجوز تاسیس داروخانه‌ها باید دارای صلاحیت باشند که وزارت بهداشت آن را تعیین می‌کند.

سید حیدر محمدی روز یکشنبه با اشاره به رای اخیر دیوان عدالت اداری برای امکان تاسیس داروخانه توسط افرادی که داروساز نیستند، گفت: باید جایگاه موسس و سرمایه گذاری داروخانه تعریف شود؛ در گذشته آیین‌نامه داروخانه‌ها صراحت داشت افرادی که می‌خواهند داروخانه تاسیس کنند، باید صلاحیت‌هایی داشته باشند که این موارد را وزارت بهداشت تعیین می‌کند.

ذخایر راهبردی دارو به بیش از ۶ ماه رسید

وی با اشاره به افزایش ذخایر راهبردی دارویی به بیش از ۶ ماه اظهار داشت: بر اساس استاندارد‌های بین المللی باید ذخایر پایدار بین سه تا ۶ ماه در کشور‌ها باشد، عمده اقلام دارویی ما، تجهیزات پزشکی‌مان موجودی بالای ۶ ماه را دارد؛ و آنهایی که موجودی زیر سه ماه و به زیر یک ماه برسند وارد هشدار می‌شوند و آنهایی که زیر یک ماه هستند را کمبود تلقی می‌کنیم و به عنوان یک هشدار بحرانی گزارش می‌کنیم و می‌رویم وارد فاز این که مسیر‌های دیگری را برای تامین آنها به کار ببریم.

محمدی ادامه داد: حدود ۳ هزار و ۷۰۰ کد ژنریک و حدود پنج هزار و ۷۰۰ ایندکس (گروه کالایی) تجهیزات پزشکی داریم و کمبود‌های دارویی کمتر از ۱۰۰ قلم است. البته در مورد دارو‌های مربوط به دیابت مانند انسولین‌های وارداتی هستند و دارو‌های ضد قارچ موضعی کمبود بود که برای آنها نیز جایگزین داریم.

رئیس سازمان غذا و دارو به مطالبات مراکز درمانی اشاره کرد و گفت: سازمان‌های بیمه گر مطالبات دانشگاه علوم پزشکی را هنوز برای سال گذشته تسویه نکردند و حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان تا پایان تیرماه بدهی مراکز درمانی ما به شرکت‌های پخش دارو و حدود ۱۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی نیز به شرکت‌های تجهیزات پزشکی است که هنوز پرداخت نشده است.

محمدی تصریح کرد: ماهانه ۵ هزار میلیارد مطالبات در حوزه دارویار داریم که باید سازمان برنامه و بودجه به سازمان هدفمندی پرداخت کند و بخشی از آن مربوط به بیمه سلامت و نیرو‌های مسلح بوده که حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به تامین اجتماعی است.

منبع: ایرنا 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار