عصبانیت از فروش آرشیو جورج اورول پس از آن که ناشر دستور داد تا از شر آنها خلاص شوند سبب شد تا کسب و کار‌ها اسناد گران‌بها را به‌صورت تکه‌تکه بفروشند.

آرشیو جورج اورول بینش ارزشمندی را در مورد یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان بریتانیایی قرن بیستم ارائه می‌کند، و چگونگی تولید به یاد ماندنی‌ترین کتاب‌هایش، حساسیت او به انتقاد و ترس از تهدید‌های قانونی می‌تواند آثارش را خراب کند. اکنون گنجینه‌ای که آرشیو گسترده مکاتبات و قرارداد‌های جمع‌آوری شده توسط ناشر اصلی اورول، ویکتور گولانز است، می‌تواند در جریانی که به عنوان یک اقدام «وندالیسم فرهنگی» توصیف شده است، پراکنده شود

مکاتبات مهمی در مورد نویسنده «هزار نهصد و هشتاد و چهار» نویسنده و خبرنگار آبزرور است، به دنبال تصمیم شرکت مادر ناشر در سال ۲۰۱۸ برای فروش آرشیو به دلیل بسته شدن انبار، برای فروش در بازار آزاد ارائه می‌شود.

ریچارد بلر ۸۰ ساله - که پدرش اریک بلر با نام مستعار جورج اورول می‌نوشت - از این فقدان ناامید شده است: بسیار غم انگیز است... هنگامی که مطالب Gollancz توسط کلکسیونر‌های خصوصی بدست آید، ممکن است برای همیشه ناپدید شود.

پیتر هرینگتون، یکی از فروشندگان برجسته کتاب‌های عتیقه، به قیمت ۷۵۰۰۰ پوند، در حال حاضر مقالاتی را در رابطه با دومین رمان اورول، دختر روحانی، ارائه می‌کند. آنها شامل قرارداد اصلی او، نامه‌ای با تصحیحات او، و گزارشی از جرالد گولد در سال ۱۹۳۴ - ویراستار داستان در آن زمان آبزرور و خواننده دستنوشته گولانز - است که می‌گفت باید منتشر شود.

هرینگتون همچنین نامه‌هایی را به قیمت ۵۰۰۰۰ پوند می‌فروشد که مربوط به سومین رمان اورول، پرواز آسپیدیسترا است، که نشان می‌دهد نگرانی‌های افترا منجر به تغییرات کلیدی در متن نهایی شده است. در سال ۱۹۳۶، اورول که از تغییرات مورد نظر گولانچ ناامید شده بود، نوشت که با این وجود هر کاری که می‌تواند برای برآورده کردن خواسته‌های ناشرش انجام می‌دهد - «اگر کتاب را به کلی خراب کند».

یکی دیگر از کتاب‌فروشان برجسته، تعدادی از کتاب‌های کمیاب اورول را به قیمت ۳۵۰۰۰ پوند و مقالات مربوط به جاده ویگان اسکله، مطالعه کلاسیک اورول درباره فقر صنعتی در شمال انگلستان را می‌فروشد. این شامل نامه‌ای طولانی به گولانچ است که در آن اتهامات مبنی بر اینکه او یک بدجنس طبقه متوسط است را رد می‌کند و از او می‌خواهد که مداخله کند و علیه مخالفانش تهدید به اقدام قانونی می‌کند.

اسناد مربوط به A Clergyman’s Daughter شامل نامه اورول است که در آن توضیح داده شده که هیچ یک از شخصیت‌ها نمی‌توانند به هیچ یک از افراد ساکن مرتبط باشند. مکاتبات مربوط به مزرعه حیوانات حاکی از رد معروف گولانچ از افسانه کلاسیک ضد توتالیتر است که برای اولین بار در سال ۱۹۴۵ منتشر شد، به دلیل محیط سیاسی طرفدار شوروی که توسط جنگ جهانی دوم ایجاد شد. اورول نوشت: "باید به شما بگویم که از نظر شما از نظر سیاسی کاملا غیرقابل قبول است (ضداستالین است). گولانچ در ابتدا با این تصور که او پیرو خط استالینیست است، مخالفت کرد، اما پس از خواندن نسخه خطی، در ۴ آوریل ۱۹۴۴ نوشت: «شما درست می‌گفتید و من اشتباه می‌کردم. خیلی متاسفم من دستنوشته را برگرداندم.»

ویکتور گولانز یکی از تأثیرگذارترین مؤسسات انتشاراتی قرن بیستم را تأسیس کرد. این شرکت توسط گروه Orion خریداری شد، که بخشی از Hachette، متعلق به شرکت چندملیتی فرانسوی Lagardère شد.

از ریک گکوسکی، یکی از فروشندگان برجسته کتاب‌های عتیقه، خواسته شد تا آرشیو را که شامل مکاتباتی با کینگزلی آمیس و دافنه دو موریه و سایر نویسندگان گولانچ می‌شد، را واگذار کند. هفته گذشته، او انتقادات مربوط به این واگذاری را اشتباه خواند و گفت: تمام این موضوع توسط مالکوم ادواردز، مدیر انتشارات Orion تحریم شد و به درخواست هیات مدیره فروخته شد. در کتاب ۲۰۲۱ گکوسکی به نام «Guarded by Dragons»، او نوشت: «هیچکس در هیئت مدیره Orion اهمیتی نمی‌داد که کجا می‌روند یا پیش چه کسی.»

او انباری پر از ده‌ها هزار جلد و همچنین ده‌ها کابینت بایگانی را به یاد می‌آورد - «زنگ‌زده و غبارآلود، مملو از تمام فایل‌های تولید، سرمقاله و حقوق ناشران گولانچ، که اکثریت قریب به اتفاق برای ۵۰ سال باز نشده بودند».

پس از تلاش او برای فروش کل آرشیو به موسسات مختلف به مبلغ حدود یک میلیون پوند، این آرشیو بین ده‌ها فروشنده، مجموعه‌دار خصوصی و کتابخانه تقسیم شد: هیات‌مدیره از ما خواسته بود تا حد امکان از شر مطالب خلاص شویم و بقیه باید دور ریخته می‌شد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار