مقام‌های آمریکایی می‌گویند، درحالیکه بایدن تلاش می‌کند تا ایران و حزب‌الله را از انجام حمله باز دارد، به دنبال دستیابی به صلح غزه و توافق آزادی اسرا تا پایان هفته دیگر است.

بایدن و معاونانش می‌گویند احساس می‌کنند، به توافقی که می‌تواند به آزادی اسرای اسرائیلی منجر شود، نزدیکتر شده‌اند.

جو بایدن در جمع خبرنگاران گفته است: «من خوشبین هستم. دیگر چیزی نمانده است. یکسری مسائل باقی مانده است. فکر می‌کنم داریم به توافق نزدیک می‌شویم.»

پایگاه خبری آکسیوس گزارش داد، روز جمعه در پایان نشست دو روزه قطر، آمریکا پیشنهاد جدیدی به طرف اسرائیلی و حماس ارائه کرد که هدفش از بین بردن شکاف‌های باقی مانده و دستیابی به توافق بود.

یکی از مقام‌های آمریکایی گفت، این پیشنهاد پلی به سوی از بین بردن شکاف‌های باقی مانده است که در ۶ هفته گذشته مورد بحث بودند.

در میان سایر موضوعات باقی مانده، پیشنهاد جدید تلاش می‌کند به اختلاف نظر در مورد لیست گروگان‌هایی که باید آزاد شوند، ترتیب آزادی آنها و فهرست اسرای فلسطینی که به ازای هر گروگان (اسیر صهیونیست) آزاد می‌شوند، رسیدگی کند.

یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی گفت: «یک اتفاق نظری بین تمامی طرف‌های شرکت کننده در مذاکرات صلح دوحه وجود داشت که این رویه اکنون در پایان راه است.»

این مقام آمریکایی اعتراف کرد که این توافق کامل نیست، اما گفت این بهترین معامله ممکن در حال حاضر است که گروگان‌ها را بیرون می‌آورد، به مردم غزه آسودگی خاطر و خطر جنگ منطقه‌ای را کاهش می‌دهد.

طرف‌های مذاکره کننده در قطر «بیل برنز»، مدیر سیا، برت مک‌گورک، مشاور ارشد بایدن در امور خاورمیانه، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، عباس کمل، رئیس جاسوسی مصر، و هیات اسرائیلی به ریاست «دیوید بارنیا»، مدیر موساد، «رونن بار»، رئیس شین بت و ژنرال «نیتزان آلون»، فرماندهی نیرو‌های اسرائیلی در واحد گروگان‌ها بودند.

روز‌های آینده دیپلماسی جدی برای تلاش به منظور دستیابی به جزئیات نهایی این توافق وجود دارد.

کارشناسانی از مصر، آمریکا، قطر و رژیم صهیونیستی در قطر مانده‌اند و بر روی تحقق تبادل اسرا و گروگان‌ها و سایر مسائل کار می‌کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا یکشنبه به اراضی اشغالی می‌رود و روز دوشنبه با نتانیاهو دیدار خواهد داشت.

دور بعدی مذاکرات روز چهارشنبه در قاهره و با هدف اتمام یک توافق برگزار می‌شود. وب‌سایت خبری آکسیوس امروز شنبه همچنین گزارش داد، دور جدید مذاکرات آتش‌بس غزه چهارشنبه ۲۱ اوت (۳۱ مرداد) در قاهره به منظور نهایی‌سازی توافق برگزار خواهد شد.

برچسب ها: آتش بس غزه ، بایدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار