معاون شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: در حال حاضر ۱۰۱ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در اردبیل در حال بهره برداری است.

حمید فضایلی گفت: در مجموع ۱۰۲ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در استان اردبیل احداث و به بهره برداری رسیده است که بزرگترین شبکه با مساحت ناخالص بالغ بر ۹۰ هزار هکتار و خالص ۷۴ هزار هکتار متعلق به شبکه آبیاری و زهکشی مغان در شمال استان و کوچک‌ترین شبکه مربوط به سقزچی از شهرستان نمین است.
معاون شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل وضعیت منابع آب اردبیل را نگران کننده خواند و افزود: در حال حاضر حجم بارش در کل استان اردبیل ۵ هزار و ۶۵۶ میلیون مترمکعب است که متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل اضافه برداشت از دشت اردبیل و منابع آب سفره‌های زیرزمینی این دشت به عنوان ممنوعه اعلام شده است.
او با اشاره به اینکه ۱۳ درصد از مصارف آب اردبیل از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود، تصریح کرد: بخش کشاورزی با ۹۳ درصد مصرف آب بزرگترین مصرف کننده این منابع در استان اردبیل است که باید برای کاستن از بار مصرف این بخش تمهیداتی اندیشیده شود.
فضایلی بیان کرد: به رغم پیگیری‌های جدی اقدامات غیرسازه‌ای از قبیل پر کردن چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت، تعطیلی تعدادی از چاه‌های آب شیرین و تأمین آن از سد یامچی همچنان شاهد تداوم افت سطح آب زیرزمینی در دشت اردبیل هستیم.
او با اشاره به تداوم خشکسالی‌های دهه اخیر و محدود شدن تغذیه سطح آبخوان در بالادست تصریح کرد: احداث سد بر روی رودخانه‌های ورودی دشت، برداشت بی رویه و بیش از میزان مندرج در پروانه بهره برداری چاه‌ها و … سبب افت کمی و کیفی آب‌های زیرزمینی دشت اردبیل شده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل در ادامه با اشاره به اینکه سطح آب زیرزمینی در دشت اردبیل از سال ۱۳۵۰ تا ۱۴۰۱ به طور متوسط ۲۷ سانتی متر افت را نشان می‌دهد، اظهار کرد: این رقم در مجموع کسری مخزن ۷۸۰ میلیون مترمکعبی را شامل می‌شود که این میزان معادل ۱۰ برابر کل مخزن سد یامچی است.
فضایلی گفت: تداوم روند افت فعلی خطر فرونشست و نابودی کامل دشت را به دنبال دارد.
او بیان کرد: برای نجات دشت اردبیل و بهره مندی نسل‌های آینده از این موهبت الهی انتظار می‌رود تمامی نهادها، سازمان‌ها، مراکز علمی و فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ صرفه جویی و مصرف بهینه آب به ویژه در بخش کشاورزی به میدان آمده و در راستای حفاظت از این منابع مهم و حیاتی اقدام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.