مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گفت: تا پایان اسفند ماه جاری آب نواحی یک و ۲ شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین تامین خواهد شد.

علی حیدری اناری گفت: مقدمات و تمهیدات لازم برای تامین آب اراضی پایاب سد خداآفرین فراهم شده و در تلاش هستیم تمامی نواقص موجود شبکه را تا زمان تکمیل طرح مرتفع کرده و شبکه برای بهره‌برداری آماده شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل افزود: برای تکمیل و تسریع عملیات اجرایی شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شده و پیگیر هستیم بقیه اعتبار مورد نیاز را از محل‌های مختلف تامین کنیم.

او روند عملیات اجرایی طرح شبکه آبیاری خداآفرین را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: ناحیه عمرانی اول و دوم با استاندارد روز و مدرن اجرا شده و از ناحیه عمرانی سوم و چهارم هم کانال اصلی، ایستگاه‌های پمپاژ اصلی و بخشی از شبکه اجرا شده ولی هنوز قابل بهره‌برداری نیست.

حیدری سیفون دره‌رود خداآفرین را به‌عنوان شاهرگ اصلی تامین آب در ابتدای شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین اعلام کرد و افزود: سیفون دره‌رود خداآفرین با همت و تلاش مهندسان و متخصصان بخش آب در حال تکمیل است.

او همچنین از تشکیل واحد تعاونی بهره برداری در شبکه‌های آبیاری استان خبر داد و گفت: در قالب پایاب سد خداآفرین، عمارت و احمدبیگلو ۵۲ واحد تعاونی بهره‌برداری شکل گرفته که از این تعداد ۴۴ واحد تعاونی مختص پایاب سد خداآفرین است و امیدواریم با تلاش هر ۲ مجموعه وزارت نیرو و جهاد کشاورزی این طرح به سرانجام رسیده و در قالب سامانه‌های نوین آبیاری با تخصیص اعتبارات لازم به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل بر لزوم استفاده بهینه از منابع آب در دسترس تاکید کرد و افزود: کشاورزان و بهره‌برداران باید ضمن رعایت اصلاح الگوی کشت در پایاب چاه‌ها، صرفه‌جویی در منابع آب زیرزمینی را هم مدنظر قرار دهند.

حیدری اناری بیان کرد: خشکسالی‌های چند ساله اخیر و مصرف بالا از منابع آبی شرایط را سخت کرده و با توجه به افت محسوس آبخوان اردبیل، ضرورت دارد کشاورزان منطقه، اراضی پایاب چاه‌های خود را به امکانات نوین آبیاری مجهز کنند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.