رئیس‌جمهور کره جنوبی ایجاد یک «هیأت مشورتی» در سطح کاری-اجرایی برای کاهش تنش‌ها بین سئول و پیونگ‌یانگ را پیشنهاد کرده است.

«یون سوک یول» رئیس‌جمهور کره جنوبی، روز پنج‌شنبه پیشنهاد ایجاد یک هیأت مشورتی در سطح کاری با کره شمالی برای بحث و گفتگو درباره راه‌های تنش زدایی و از سرگیری همکاری‌های اقتصادی با همسایه شمالی را پیشنهاد داد.

او در سخنرانی روز «آزادی ملی» که به مناسبت هفتاد و نهمین سالگرد استقلال کره از حکومت استعماری ژاپن در سال‌های ۱۹۱۰-۱۹۴۵ پس از جنگ جهانی دوم برگزار می‌شود، گفت که اگر کره شمالی «فقط یک قدم» به سمت خلع سلاح هسته‌ای بردارد، آماده است همکاری‌های سیاسی و اقتصادی با همسایه خود را آغاز کند.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، پس از پیشنهاد اخیر دولت کره جنوبی برای ارائه کمک‌های امدادی به خسارات ناشی از سیل در کره شمالی که به گفته او رد شده است، رئیس‌جمهور کره جنوبی از این سخنرانی به‌ عنوان فرصتی برای پرده‌برداری از طرحی برای «اتحاد و ایجاد ارتباط تازه» با پیونگ‌یانگ استفاده کرد.

رویترز در گزارش خود نوشت: «یک کره متحد برای اکثر مردم در هر دو طرف مرز چشم‌اندازی دور و غیرممکن به نظر می‌رسد. روابط بین همسایگان در دهه‌های اخیر به پایین‌ترین حد خود رسیده است. کره شمالی در حال تلاش برای پیشبرد قابلیت‌های هسته‌ای و موشکی خود و قطع روابط با کره جنوبی است و رهبران آن، همواره از سئول به‌ عنوان دولتی متخاصم یاد می‌کنند.»

در آغاز سال، «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، کره جنوبی را «دشمن اصلی» خواند و گفت که اتحاد بین پیونگ یانگ و سئول دیگر امکان‌پذیر نیست.

رئیس‌جمهور کره جنوبی، اما با دیدگاهی «خوش بینانه» گفت که راه‌اندازی «گروه کاری بین‌کره‌ای» می‌تواند به کاهش تنش‌ها و رسیدگی به مسائل مختلف از همکاری اقتصادی گرفته تا مبادلات مردمی و دیدار مجدد خانواده‌هایی که در جنگ کره ۱۹۵۰-۱۹۵۳ از هم جدا شده‌اند، کمک کند.

یون در این سخنرانی همچنین ایده‌ای برای راه‌اندازی یک کنفرانس بین‌المللی درباره حقوق‌بشر کره شمالی و صندوقی برای ارتقای آگاهی جهانی در مورد این موضوع، حمایت از گروه‌های فعال و گسترش دسترسی ساکنان کره شمالی به اطلاعات خارجی را مطرح کرد.

او گفت: «کمک به بیدار کردن مردم کره شمالی به ارزش آزادی مهم است» و خواستار گسترش آزادی‌های موجود در کره جنوبی به «پادشاهی منجمد شمال» شد.

یون افزود: «اگر تعداد بیشتری از مردم کره شمالی به این موضوع پی ببرند که اتحاد از طریق آزادی تنها راه بهبود زندگی آنهاست و متقاعد شوند که جمهوری کره متحد آنها را در آغوش خواهد گرفت، آنها به نیرو‌های قوی و دوستانه برای اتحاد مبتنی بر آزادی تبدیل خواهند شد.»

منبع: ایسنا

برچسب ها: کره جنوبی ، کره شمالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار