با شیوع تب دنگی در کشورهای افغانستان و پاکستان تمهیدات مراقبتی غربالگری تب دنگی در مرزهای خراسان رضوی افزایش یافته است.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با شیوع تب دنگی در کشورهای افغانستان و پاکستان، تمهیدات مراقبتی ویژه در شهرستان‌های مرزی خراسان رضوی برای زائران خارجی که قصد عبور از ایران برای عزیمت به کربلا را دارند و دارای علائم احتمالی بیماری‌های سندرومیک هستند افزایش یافته است.

زهرا نهبندانی افزود: به مناسبت ایام پیش رو در دهه آخر ماه صفر و زائران خارجی که از کشورهای همسایه وارد کشور ما می‌شوند، تعداد اکیپ‌های مرزی، تجهیزات بهداشتی و کیت‌های تشخیصی در شهرستان‌های مرزی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در مرز شرقی کشور با توجه به شیوع بیماری‌های واگیردار مانند سرخک، فلج اطفال، مالاریا، تب دنگی و التور در کشورهای همسایه، مراقبت‌های مرزی تشدید شده است.

رئيس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همه مسافرانی که از مرزهای مجاز قصد ورود دارند تحت ۱۶ مراقبت سندرومیک قرار می‌گیرند و افراد مشمول واکسیناسیون، واکسینه می‌شوند.

نهبندانی افزود: همچنین درصورتی که کیت تشخیص سریع بیماری تب‌دنگی مثبت شود با هماهنگی بیمارستان‌های مرزی، بستری و اقدامات درمانی برای زائر انجام می‌شود و برای سایر بیماری‌ها نیز بعد از اطمینان عدم ابتلای زائر به بیماری، اجازه تردد صادر می‌شود.

تب دنگی نوعی بیماری است که از طریق نیش پشه "آئدس" به انسان منتقل می‌شود و اخیرا مواردی از ابتلا به آن در برخی از هموطنان مسافر کشورهای حاشیه خلیج فارس شناسایی شده است. البته انتقال این بیماری از طریق انسان به انسان امکان پذیر نیست و بروز بیماری بر اثر گزش پشه اتفاق می افتد.

برچسب ها: تب دنگی ، افغانستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.