انجمن دومین زنجیره ارزش راهبردی خراسان جنوبی راه‌اندازی می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با اشاره به اینکه گوهرسنگ، دومین زنجیره ارزش راهبردی استان تعیین شده و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصمیم به راه‌اندازی انجمن گوهرسنگ استان گرفته است گفت: از جمله مزایای این انجمن ایجاد بستری حمایت‌گر و پویا برای انسجام این حوزه، قیمت‌گذاری محصولات، سیاست‌گذاری برای پیشرفت و رشد اقتصادی استان است. 

شاه وردی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی بیش از هزار نفر به صورت فعال در حوزه گوهر سنگ فعالیت می‌کنند و تاکنون پنج نشان جغرافیایی فلورین طبس، عقیق فردوس، عقیق شجر زیرکوه، عقیق پائیزه سه قلعه و گارنت نهبندان در حوزه گوهرسنگ خراسان جنوبی به ثبت رسیده است گفت: فعالین گوهرسنگ استان در حوزه‌های تراش سنگ، معدن‌داران، فروش سنگ، گوهرشناسان و متخصصین فعال در زمینه گوهرتراشی و گوهرشناسی می‌توانند به عضویت این انجمن درآیند.

وی گفت: شهرستان‌های زیرکوه، نهبندان، بیرجند، سرایان، فردوس و خوسف در حوزه گوهرسنگ فعال‌تر هستند و سایر شهرستان‌های استان نیز در این حوزه ظرفیت دارند که با مطالعات صورت گرفته، عرصه‌های جدید برای این شهرستان‌ها نیز شناسایی و معرفی می‌شود. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون صنعتگران استان بیش از ۳۶ هزار قطعه گوهرسنگ به ارزش بیش از ۵ میلیارد تومان تولید کردند افزود: همچنین در این مدت ۹ هزار قطعه سنگ قیمتی و نیمه قیمتی به ارزش ۲۰ هزار دلار به خارج از کشور صادر شده است.

شاه وردی افزود: عقیق‌های قرمز، زرد، مشکی و انواع شجر‌های بهاره، پاییزه و زمستانه از نمونه‌های گوهر سنگ‌های خراسان جنوبی است.

وی است گفت: ۶۰۰ کارگاه اسمی گوهر تراشی و ۳۰۰ کارگاه رسمی گوهرتراشی با مجموع ظرفیت تولید ۷۰۰ هزار قطعه در سال در استان فعال است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.