مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از ارسال پرونده سه روستای استان، به منظور کاندیداتوری روستا‌های جهانی در سال ۲۰۲۵ به وزارت میراث‌فرهنگی خبر داد.

هادی شاه‌وردی گفت: پرونده ۳ روستای افین، خور و چنشت تهیه و تدوین شد و در مسیر کاندیداتوری روستا‌های جهانی ایران قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: روستا‌های متعددی در استان قابلیت طرح در سطح جهانی را دارند، اما با توجه به محدودیت در انتخاب سه روستا و به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد روستا‌های منتخب مانند بافت روستایی، دسترس‌پذیری، راه دسترسی، قابلیت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی، زنجیره ارزش، پایداری اقتصادی و … این سه روستا از استان، انتخاب و معرفی شده‌اند.

وی ادامه داد: از طرفی یکی از موارد مهم در ثبت پرونده این روستا‌ها داستان و روایت هر روستا و همچنین خلاقیت انجام گرفته در جهت توسعه پایدار آنها بوده است که از مهم‌ترین معیار‌های خلاقیت در روستای افین، گردشگری کشاورزی و پایلوت زرشک بی‌دانه دنیا، روستای خور به عنوان دبیرخانه گوهر سنگ استان و روستای چنشت به عنوان سرزمین رنگ‌ها با آداب و رسوم کهن عروسی بوده است.

شاه‌وردی بیان کرد: طرح روستا‌های هدف گردشگری در سطح ملی و جهانی موجب رونق گردشگری استان و توسعه محلی می‌شود و انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی در راستای توسعه زیرساخت‌های این روستا‌ها همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: پرونده‌های روستا‌های جهانی ۲۰۲۵ که فرآیند انتخاب نهایی آن در میز ملی گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام می‌شود، در اردیبهشت سال ۱۴۰۴ به سازمان گردشگری ملل متحد ارسال خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ۸ روستای اصفهک استان خراسان جنوبی، ابیانه استان اصفهان، کندلوس استان مازندران، بیشه استان لرستان، میمند استان کرمان، فهرج استان یزد، پالنگان استان کردستان و قلعه بالا استان سمنان، برای رقابت جهانی سال ۲۰۲۴ انتخاب و به سازمان گردشگری ملل متحد ارسال شده‌اند.

شاه وردی گفت: نتایج آن احتمالاً در آبان ماه ۱۴۰۳ اعلام خواهد شد و امیدواریم روستای اصفهک به عنوان روستای جهانی گردشگری انتخاب شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار