مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت:۹۲ درصد جمعیت دامی کوچک استان علیه بیماری طاعون واکسینه شدند.

شیری پور با بیان اینکه انجام واکسیناسیون یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری و ریشه کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک است گفت: ۹۲ درصد جمعیت دامی کوچک استان ضد این بیماری واکسینه شدند.

 شیری پور اظهار کرد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیماری ویروسی بسیار واگیر در گوسفند و بز است و به شدت قابل انتقال در جمعیت نشخوارکنندگان کوچک و مشترک میان حیات وحش و جمعیت دام‌های اهلی است.

وی افزود: عمده‌ترین راه انتقال این بیماری نقل و انتقال بی ضابطه دام آلوده بوده و بیشتر در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام‌های اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخور‌های مشترک استفاده می‌کنند.

شیری پور گفت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک جزو بیماری‌های مشترک میان انسان و دام نیست، اما در صورت شیوع تلفات و خسارات اقتصادی فراوانی به جمعیت دامی و حیات وحش وارد می‌کند و انجام واکسیناسیون به موقع دام‌ها و همچنین رعایت اصول امنیت زیستی در جابجایی دام‌ها، دفن درست لاشه دام آلوده و ضد عفونی آبشخور‌ها می‌تواند از شیوع آن جلوگیری کند.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی افزود: از ابتدای امسال تاکنون طبق برنامه اعلامی سازمان دامپزشکی کشور بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار راس گوسفند و بز در استان واکسینه شدند و همان طور که اشاره شد این رقم حدود ۹۲ درصد از کل جمعیت دامی کوچک است و تا پایان سال کل جمعیت دامی (گوسفند و بز) استان زیر پوشش واکسیناسیون این بیماری قرار خواهند گرفت.

شیری پور هدف از اجرای این طرح را ریشه کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک اعلام کرد و گفت: در این طرح هم از ظرفیت بخش خصوصی و هم از بخش دولتی استفاده شده تا واکسیناسیون به صورت دقیق و کامل انجام گیرد و ضروری است دامداران و روستاییان در این طرح با گروه‌های واکسیناسیون دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.

وی از دامداران خواست در صورت مشاهده هرگونه تلفات و موارد مشکوک به بیماری در دام‌های اهلی و وحشی مراتب را با شماره تلفن ۱۵۱۲ به اداره دامپزشکی گزارش دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.