معاون سابق سازمان تربیت بدنی ارزیابی خوبی از عملکرد کاروان ورزش کشورمان در المپیک ۲۰۲۴ پاریس ندارد.

سعید فائقی معاون سابق سازمان تربیت بدنی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان درباره عملکرد کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس اظهار کرد: دو رشته ورزشی در المپیک مدال آوردند، به خصوص تکواندو که هر ۴ نفر ورزشکار این رشته ورزشی مدال آوردند و به اضافه کشتی که در نبود روسیه و افت بسیار زیادی که کشور آمریکا داشت، اما ژاپن رشد خوبی داشت و در وزن‌های پایین نفس ما را گرفت.

وی افزود: همیشه وزنه برداری ایران را در بین مدال آوران داشتیم و گاهی اوقات هم تک رشته‌هایی مثل پرتاب دیسک و تیراندازی مدال می‌گرفتند و رشته ورزشی مدال آور ایران ارتقا پیدا کرده بود اما امسال به مدال‌آوری در دو رشته ورزشی کشتی و تکواندو اکتفا کردیم. همچنین از المپیک سیدنی  ۲۰۰۰ به بعد، تکواندو به مدال آوران اضافه شده است. مدال آوری در کشتی هم از قبل از انقلاب بوده است. من عملکرد ورزش کشورمان را در المپیک خیلی مثبت ارزیابی نمی‌کنم و ما در این دوره افت پیدا کرده بودیم.

او افزود: درست است که جایگاهمان را نسبت به دوره قبل بهتر کردیم. ما در المپیک لندن بهترین نتیجه را به دست آوردیم وبه مقام دوازدهم دست یافته بودیم و ۷ مدال طلا را به دست آوریم. اکنون میانگین ۳ مدال طلا را از المپیک سیدنی تاکنون هم داشتیم. مدال نقره ما در المپیک می‌شد که طلا شود و این نشان می‌دهد که ورزشکاران ما وقتی به مرحله فینال رسیدند باید انگیزه‌ای را به آنها اضافه می‌کردیم. شاید ما با یک مقدار انگیزه به ورزشکاران، امروز ۶ نقره مان به ۶ طلا تبدیل می‌شد و در مجموع ۹ مدال طلا داشتیم و این موضوع می‌توانست انگیزه بالایی را در ورزش ایجاد کند.

فائقی درباره اینکه برخی از کشور‌ها مثل عربستان مدالی در المپیک نگرفتند و ایران در بین کشور‌های منطقه بهترین رتبه را آورد، گفت: ما برای اینکه خودمان را بالا نشان بدهیم این مسائل را مطرح می‌کنیم و عربستان همیشه به همین صورت بوده است. مثلا ما می‌گوییم بنگلادش ۴۰۰ میلیون نفر و هندوستان یک میلیارد نفر جمعیت دارند مدال نگرفته اند. ما باید روند را در نظر بگیریم.

وی افزود: از المپیک ملبورن که مرحوم تختی و حسن حبیبی  مدال طلا گرفتند تاکنون چند مدال گرفتیم و ما باید رشد مدال‌ها را در نظر بگیریم. اینکه کشور‌های همسایه مدال نگرفتند پس ما بهترین هستیم این درست نیست. آذربایجان که به اندازه یک استان ماست، مدال در المپیک گرفت. حالا این معنی اش این نیست که رشد کردیم. ما رتبه ۲۱ المپیک را کسب کردیم، اما میانگین رتبه ما همین بوده است. ما رتبه‌های دوزادهم، شانزدهم، بیست و چهارم، بیست و ششم را در دوره‌های گذشته به دست آوردیم و این یادمان باشد که فقط در ۲ رشته ورزشی مدال آوردیم. لااقل در المپیک‌های گذشته  در ۳، ۴ رشته ورزشی مدال می‌آوردیم و به این صورت باید به نتایج ورزش کشورمان در پاریس نگاه کنیم.

او گفت: در المپیک سیدنی تعداد ورزشکاران ما پایین‌تر از پاریس بود و دوره قبل که کرونا بود ما نتوانستیم خوب تمرین کنیم و یک بحثی هست و خیلی از ورزشکاران ما مورد بی احترامی قرار گرفته بودند و زیر پرچم المپیک مسابقه می‌دادند. ارزیابی کلی این است که ما در ۲ رشته ورزشی در المپیک مدال آوردیم که همیشه در کشتی مدال می‌آوریم، اما تکواندو رشدش واقعا حماسی بود و دست ساعی، همکارانش و ۴ ورزشکار  درد نکند. البته کشتی فرنگی در لندن بهتر از پاریس بودیم و در کشتی آزاد هم تقریبا همیشه همین مدال‌هایی را  که آوردیم در گذشته هم کسب کردیم.

خبرنگار: مریم طایفه 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار