استاندار کرمان با اشاره به اینکه کاهش بارندگی و گسترش خشکسالی، جامعه عشایری را تحت تاثیر قرار داده است، آبرسانی سیار را یکی از اولویت‌های اول برای عشایر عنوان کرد.

رئیس سازمان امور عشایری ایران  امروز با محمدمهدی فداکار استاندار کرمان در محل استانداری کرمان دیدار و در خصوص نیازها، مشکلات، خدمات و حمایت‌های لازم از جامعه عشایری استان گفت و گو کرد.

محمدمهدی فداکار با اشاره به جمعیت چهار درصدی جامعه عشایری استان کرمان گفت: اما اثرگذاری جامعه عشایری در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و امنیتی بیشتر از درصد جمعیتی آن هاست.

وی با اشاره به اینکه عشایر جامعه‌ای قانع و شاکر هستند که خدمات بالایی را در حوزه‌های مختلف ارائه می‌دهند، افزود: سران طوایف و عشایر در مسائل امنیتی و اجتماعی کمک‌های موثری دارند.

استاندار کرمان تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس نیز بهترین نیروها، عشایر شجاع، مقاوم و کارآزموده بودند.

وی بیان کرد: کاهش بارندگی و گسترش خشکسالی، جامعه عشایری را تحت تاثیر قرار داده و آبرسانی سیار یکی از اولویت‌های اول عشایر است.

فداکار افزود: همچنین تلاش داریم حمایت‌ها و کمک‌ها را در اصلاح راه‌های عشایری و کمک به بهبود معیشت و اقتصاد این قشر از جامعه داشته باشیم.


رئیس سازمان امور عشایر ایران نیز با اشاره به مشکلات عشایر در بخش‌های مختلف گفت: ۲۵ درصد امنیت غذایی کشور به صورت مستقیم در دست این جامعه است.

شایان نادری افزود: در شورای عشایری استان کرمان مشکلات عشایر در حوزه‌های زیرساختی، آموزشی و ... را بررسی خواهیم کرد و دستگاه‌هایی که خدمات‌رسانی به عشایر را دارند، باید این مشکلات را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه به صورت ویژه و اولویت‌بندی پروژه‌هایی را در حوزه آبخیزخوانی و راه مدنظر خواهیم داشت، تصریح کرد: جمعیت عشایری استان کرمان بالاست و خدمات‌سانی به نحو احسن باید باشد.

رئیس سازمان امور عشایر ایران بیان کرد: آبرسانی به عشایر استان کرمان به صورت سیار و ثابت و خط انتقال از اولویت‌هایی است که مدنظر قرار دارد.

مدیرکل امور عشایر شمال کرمان به خشکسالی‌های پیاپی اشاره و تصریح کرد: ۸۰ درصد مراتع استان به دلیل خشکسالی از بین رفته و منابع آبی و معیشت عشایر نیز تحت تاثیر شدید قرار دارد.

رضا نیکزادی با اشاره به توزیع نهاده‌های دامی و جایگزینی آبرسانی سیار در راستای کاهش اثرات خشکسالی بر جامعه عشایری افزود: چهار برنامه زنجیره گوشت، گیاهان دارویی، صنایع دستی و گردشگری در دستور کار عشایری داریم.

وی همچنین از شناسایی ۵۰ زیست بوم عشایری در استان کرمان خبر داد و تاکید کرد: بزرگترین راه برای ماندگاری در مناطق عشایری، ارتقای شاخص‌های برخورداری است.

ناصر احمدیوسفی، مدیرکل عشایر جنوب کرمان نیز با اشاره به خشک شدن قنات‌ها به دلیل خشکسالی، خواستار تخصیص اعتبارات ملی در حوزه آب شد.

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار