مجری طرح خودکفایی گندم گفت: بنابر آمار تاکنون میزان خرید گندم دوروم به ۱۷۵ هزار تن رسیده که در نوبه خود بی نظیر است.

سهراب سهرابی مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: براساس آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزارتن گندم با ارزش ۱۹۷ هزارمیلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن معادل ۱۷ درصد رشد داشته است.

به گفته وی، تاکنون ۹۴. ۲ همت از مطالبات گندمکاران کشور پرداخت شده است و کماکان پیگیر پرداخت مابقی مطالبات هستیم.

سهرابی خوزستان را با یک میلیون و ۶۲۳ هزارتن، گلستان یک میلیون و ۱۰۸ هزارتن، کردستان یک میلیون و ۵۶ هزارتن، فارس  ۹۰۷ هزارتن و کرمانشاه ۸۰۶ هزارتن جزء ۵ استان برتر خرید تضمینی گندم اعلام کرد.

مجری طرح گندم با بیان اینکه نیازی به واردات گندم در حوزه نان و صنف و صنعت نداریم، افزود: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال تولید ۱۵ میلیون تن گندم محقق خواهد شد که از این میزان ۱۱ میلیون و ۷۰۰ تا ۱۱ میلیون و ۸۰۰  هزارتن گندم خرید تضمینی می‌شود.

به گفته وی، از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۷۵ هزارتن گندم دوروم خرید تضمینی شده که این رقم نسبت به سال‌های اخیر بی نظیر است.

سهرابی ادامه داد: عملیات برداشت گندم تا پایان شهریور در استان‌های همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، لرستان، زنجان، مرکزی، اردبیل، قزوین و چهارمحال و بختیاری ادامه دارد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد درباره آخرین وضعیت خرید بذر گندم افزود: تاکنون ۴۶۰ هزارتن انواع بذور گندم آبی و دوروم از کشاورزان خریداری شده و عملیات ضدعفونی و بوجاری زیرنظر استان‌ها آغاز شده است و از شهریور ماه توزیع بذر گندم آغاز می‌شود.

او با اشاره به علل افزایش تولید گندم گفت: شرایط اقلیمی مناسب از لحاظ بارش و دما در فصل بهار، افزایش توزیع بذور اصلاح شده، مصرف متعادل کود‌های شیمیایی، مدیریت مناسب آفات، بیماری و علف‌های هرز، توسعه کشت‌های مکانیزه، توسعه سامانه نوین با تاکید بر آبیاری موضعی و طیف، مدیریت و نظارت بر عملیات برداشت، تعیین مناسب قیمت خرید تضمینی در مقایسه با سال‌های گذشته و اجرای طرح جهش تولید در دیم زار‌ها از عوامل اصلی افزایش تولید گندم و رسیدن به خودکفایی محسوب می‌شود.

هدف گذاری اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها در سطح ۶ میلیون هکتار

این مقام مسئول در ادامه افزود: طرح جهش تولید در دیم زار‌ها با همکاری ستاد فرمان امام برای چهارمین سال آغاز شده و کماکان ادامه دارد. براین اساس در سال زراعی جدید طرح جهش تولید دیم زار‌ها در سطح ۶ میلیون هکتار در خصوص محصولات نباتات علوفه ای، گندم، جو، حبوبات و دانه‌های روغنی اجرا می‌شود، بدین منظور اقدامات اولیه در ۲۵ استان آغاز شده است.

او با تاکید بر این موضوع که در راستای پایداری تولید و خودکفایی افزایش سطح زیرکشت گندم در دستور کار نیست، گفت: در خصوص محصول گندم به هیچ عنوان بدنبال افزیش سطح زیرکشت نیستیم، بلکه با افزایش بهره وری آب سبز در دیم زار‌ها و بهره وری آب در کشت آبی بدون آسیب به منابع آب و خاک کشور، سیاست پایداری در خودکفایی گندم را دنبال می‌کنیم.

مجری طرح گندم درباره آخرین وضعیت تعیین تکلیف اعلام قیمت خرید تضمینی گندم گفت: هنوز جلسه شورا برای تعیین تکلیف قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید برگزار نشده است، البته آنالیز قیمت تمام شده از اتمامی استان‌ها گرفته شده است.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار