نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: صنایع کوچک و متوسط نقش پررنگ و بسیار زیادی در اقتصاد ملی دارند.

مهدی صادقی نیارکی نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران در نشست اتاق بازرگانی تهران گفت: صنایع کوچک و متوسط نقش پررنگ و بسیار زیادی در اقتصاد ملی دارند، ۹۴ درصد اشتغال کشور در واحد‌های کوچک صنعتی است.

اوافزود: با توجه به اینکه در اتاق بازرگانی تهران تعداد بسیاری از فعالان عضو اتاق بازرگانی تهران هستند، اتاق بازرگانی تهران به عنوان میزبان تشکل‌ها، تلاش کرده با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی راهبردی که در هیات رئیسه و مجموعه ارکان اتاق به تدوین رسیده و منتشر شده است، نقش و جایگاه ویژه‌ای برای تشکل‌ها در نظر بگیرد. اتاق بازرگانی مهمترین وظیفه‌ خود را توانمندسازی بخش خصوصی می‌داند؛ این مهم از مسیر تشکل‌ها و نهادها اتفاق خواهد افتاد. با مصوبه‌ای که اعضای هیأت نمایندگان اتاق تهران تنفیذ و اعلام کردند.

نیلرکی بیان کرد: ما رشد مناسبی در حوزه تشکل‌ها داشته‌ایم و توانمندسازی بخش خصوصی از شش میلیارد در سال گذشته به ٣۶ میلیارد افزایش پیدا کرده است. این عزم و اراده اتاق تهران به عنوان یک اتاق مرجع است که نگاهِ توانمندسازی بخش خصوصی از مسیر توسعه نهاد و تشکل‌ها را دارد که این تشکل‌ها می‌توانند جامعه صنعتی را نمایندگی کنند و نقش اجماع‌سازی داشته باشند.

صادقی نیارکی گفت: میانگین رشد تولید اقتصادی کشور براساس داده‌های مرکز آمار با حذف سال‌های اول انقلاب و سال‌های جنگ تحمیلی، حدود ٣٣.۵ درصد بوده و میانگین رشد اقتصادی در طول سه برنامه توسعه پنج ساله گذشته، معادل ١.٨ درصد بوده است.

او افزود: برابر بررسی‌های انجام شده، برای رسیدن به رشد در نظر گرفته شده در برنامه هفتم، نیازمند معادل ١٠٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری سالیانه هستیم. کل توان تسهیلات دهی موسسات بانکی و پولی ما در سال ١۴٠٢، معادل ۵۵٠٠ هزار میلیارد تومان بوده است که عمده پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها و موسسات برای سرمایه‌گذاری در گردش یا تمدید حدود اعتباری بنگاه‌ها بوده است.

او اضافه کرد: بنابراین نیازمند ورود یک سرمایه ١٠٠ میلیارد دلاری برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی هستیم که امکان جذب آن در شرایط فعلی، امکان‌پذیر نیست؛ چراکه برابر اعلام بانک مرکزی، میزان تشکیل سرمایه در سال ١۴٠١، به قیمت ثابت سال ١٣٩۵ معادل ٢٧۵ همت بوده که معادل استهلاک موجودی است.

خبرنگار:رضا زارع 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار