احمد پور گفت: آبیاری هوشمند در سطح ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی قم به طور پایلوت اجرایی شده است و به گفته‌ی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان پیش‌بینی می‌کنیم در صورت تامین اعتبارات، امسال ۵۰۰ هکتار از اراضی قم به آبیاری هوشمند مجهز شود.

محمد حسین احمدپور در خصوص هوشمند سازی آبیاری، عنوان کرد: سیستم آبیاری هوشمند از طریق استفاده از سنسور‌ها و دستگاه‌های هوشمند، میزان رطوبت خاک و نیاز آبی گیاهان به طور دقیق تعیین می‌شود؛ سپس سیستم به طور خودکار آبیاری را فعال می‌کند و مقدار مناسب آب را بر اساس این اطلاعات به گیاهان ارائه می‌دهد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: سیستم آبیاری هوشمند به بهره‌وران کمک می‌کند تا بهترین زمان آبیاری را تشخیص داده و مدیریت و کنترل آبیاری را از هزاران کیلومتر دورتر و به وسیله دستگاه‌های هوشمند مانند تلفن همراه بر عهده داشته باشند.

احمدپور، کاهش مصرف آب و جلوگیری از هدر رفتن منابع آبی، کنترل از راه دور، اطلاع از زمان دقیق آبیاری، آبیاری بر اساس شرایط آب و هوایی، آبیاری بر اساس دما و رطوبت خاک و تغذیه مناسب گیاه، افزایش بهره‌وری از جمله مزایای هوشمندسازی آبیاری است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان بسیاری در زمینه هوشمند سازی آبیاری در حال فعالیت هستند، یادآور شد: یکی از اقدامات در حوزه هوشمندسازی آبیاری ایجاد ایستگاه‌های هواشناسی کشاورزی مجازی است و در حال حاضر ۳۲۰۰ ایستگاه مجازی در سطح کشور داریم.

احمدپور با بیان اینکه در هوشمندسازی آبیاری شاخص‌های گیاهی، اقتصادی و بهره‌وری مطالعه می‌شود، افزود: با ترویج آبیاری هوشمند از عملکرد جزیره‌ای جلوگیری می‌شود؛ زیرا همه اطلاعات در یک سامانه جمع می‌شود سپس به آبیاری، کودهی و تغذیه گیاهی اقدام می‌شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: بیش از ۸۵ درصد پیش‌بینی‌های ایستگاه‌های هواشناسی مجازی درست بوده و کلیه اطلاعات شامل میزان رطوبت، دمای هوا، احتمال بارش ثبت می‌شود و بر این اساس کشاورز می‌تواند ضمن تعیین زمان دقیق و میزان رطوبت مورد نیاز برای هر گیاه، آبیاری مزارع خود را در ساعت مشخص و در صورت کمبود رطوبت انجام دهد و حتی می‌تواند با استفاده از اطلاعات هواشناسی محاسبه احتمال بارش باران، آبیاری را به تاخیر بیندازد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه هوشمندسازی آبیاری مدرنیزه کردن کشاورزی است، تصریح کرد: اجرای آبیاری هوشمند از سال گذشته در استان قم آغاز شده و تا امروز نتایج خوبی به دست آوردیم.

احمدپور بیان کرد: آبیاری هوشمند در سطح ۲۰۰ هکتار از مزارع گل محمدی و پسته به طور پایلوت اجرایی شده است و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد منجر به افزایش بهره‌وری شده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به هزینه بر بودن هوشمندسازی آبیاری، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در صورت تامین اعتبارات، امسال ۵۰۰ هکتار از اراضی قم به آبیاری هوشمند مجهز شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قم، بیان کرد: با هوشمندسازی راندمان آبیاری ۹۵ درصد محقق می‌شود که نیاز استان است؛ امیدواریم بتوانیم برای۵۰۰ هکتار از اراضی به صورت پرداخت ۵۰ درصد اعتبار بلاعوض و ۵۰ درصد هزینه با کشاورز هوشمندسازی را محقق کنیم.

احمدپور تاکید کرد: با توجه به تنش‌های منابع آبی دستاورد‌های حاصل از هوشمند سازی آبیاری باید اطلاع رسانی شود و در این حوزه نقش اصحاب رسانه بسیار تاثیرگذار خواهد بود. 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار