امسال هم مانند سال‌های گذشته کلانشهر شیراز با آغاز فصل گرم با مشکلات بسیاری برای تأمین آب شرب رو به رو شد، از این رو تدابیر مختلفی برای حل این معضل در دستور کار متولیان امر قرار گرفت.

امسال معضل کمبود آب شُرب در بسیاری از مناطق شهر شیراز موجبات دغدغه‌های بسیاری را برای مردم این کلانشهر فراهم کرد به گونه‌ای که برخی شهروندان‌ برای تأمین آب شرب به عنوان ضروری‌ترین نیازشان با معضل اساسی مواجه شدند.

البته قصه تکراری قطعی و اُفت فشار آب در شیراز سالهاست که گریبانگیر مردم این شهر بوده اما امسال با فرارسیدن فصل گرم و افزایش بی‌سابقه هوا در هفته‌های اخیر تبدیل به یکی از دغدغه‌های اساسی مردم این کلانشهر و مناطق پیرامونی آن شد.

طبق گفته مسئولان استان فارس؛ گرمای بی‌سابقه هوا در تابستان امسال و نبود زیرساخت‌های لازم از مهمترین عللی است که بر بالا رفتن میزان مصرف آب در فارس و شهر شیراز اثرگذار بوده است.

یکی از تدابیری که طی سال‌های اخیر برای حل مشکل کم‌آبی شیراز اتخاذ شد تکمیل پروژه خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شهر شیراز بود که این اقدام امید تازه‌ای را در دل مردم شیراز برای بر طرف شدن مشکل قطعی و افت فشار آب زنده کرد.

خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به کلانشهر شیراز با طول خط انتقال ۷۸ کیلومتر تا مخازن معالی آباد شیراز از جنس لوله فولادی در قطرهای ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰ میلیمتر و دارای تصفیه‌خانه و ایستگاه پمپاژ هر کدام به ظرفیت سه متر مکعب در ثانیه و به ارتفاع ۲۵۰ متر و تونلی به طول ۱۲ کیلومتر ساخته شده است.

با این حال این خط مهم آبرسانی هنوز هم نیازمند تأمین زیرساخت‌هایی برای انتقال هر چه بهتر و سریعتر آب به شهر شیراز است؛ برای حل این دغدغه اخیراً شرکت برق منطقه‌ای فارس به کمک صنعت آب آمده و تأمین برق پمپاژ خط دوم انتقال آب این پروژه تکمیل شده را به عهده گرفته است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس که معتقد است تأمین به موقع برق مورد نیاز ایستگاه‌های پمپاژ آب همواره یکی از اولویت‌های این شرکت بوده، بر اهمیت حیاتی پروژه خط دوم آبرسانی به شهر شیراز برای تأمین نیاز آب شرب و بهبود کیفیت زندگی شهروندان تاکید کرد و گفت: با توجه به مطالبات و تاکیدات استاندار و نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی، شرکت برق منطقه‌ای فارس شانه به شانه صنعت آب استان، زیرساخت‌های مورد نیاز برای انتقال پایدار آب شرب به شهر شیراز را فراهم کرده است.

یداله حقیقی درباره چالش‌های پیش رو در اجرای این پروژه نیز گفت: نرخ رشد مصرف برق در استان طی سال‌های گذشته افزایشی بوده و این موضوع موجب شده تا در بسیاری از نقاط شاهد پرباری شبکه و محدودیت در خدمت‌رسانی باشیم اما با وجود تمامی مشکلات و کمبودها، برق مورد نیاز ایستگاه‌های پمپاژ آب همواره تأمین شده تا مردم استان بتوانند از نعمت آب شرب سالم بهره مند شوند.

به گفته او جهت تأمین برق پمپاژ خط دوم انتقال آب به شهر شیراز مطالعات و اقدامات لازم توسط کارشناسان خبره صورت گرفته و برق موردنیاز از طریق ظرفیت‌های موجود تأمین شد.

حقیقی افزود: همچنین به موازات آن احداث خط و پست مجزا نیز در دستور کار قرار دارد که با اقدامات جهادی صورت گرفته بزودی شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس به گرمای بی‌سابقه هوا در تابستان امسال، از مردم استان خواست تا با مصرف بهینه آب و برق، خدمتگزاران خود را یاری رسانند.

تدابیر برای تأمین برق پمپاژ خط دوم انتقال آب به شهر شیراز در حالی صورت گرفته که تابستان امسال اهالی فارس در گوشه گوشه استان با قطعی و افت فشار آب رو به رو هستند، امسال بسیاری از شهروندان در برخی مناطق کلانشهر شیراز و دیگر شهرستان‌های استان دغدغه‌های بسیاری برای تأمین آب شرب دارند، لذا نیاز است این تمهیدات پیش از آغاز فصل گرم تابستان اندیشیده شود و ضروری است اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز مشکل کم‌آبی هم قبل از رسیدن به شرایط بحرانی صورت گیرد تا شهروندان در گرمترین روزهای سال شاهد مشکل کم‌آبی نباشند.

برچسب ها: مصرف آب ، کم آبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.