رئیس ستاد اربعین حرم مطهر بانوی کرامت گفت: ساختمان موکب حرم حضرت معصومه سلام الله علیها در مسیر پیاده‌روی اربعین در طی یک سال با سرعت تمام ساخته و تمامی اقدامات فنی مهندسی این ساختمان متناسب با اقلیم جغرافیایی کشور عراق انجام شده است.

هادی محمودنژاد در آئین افتتاح مجازی موکب آستان مقدس که در سالن محراب با حضور آیت‌الله سعیدی تولیت و برخی از کارکنان حرم مطهر برگزار شد، گفت: موکب حرم مطهر بانوی کرامت در سال ۹۵ راه اندازی شد و طی این سال‌ها شاهد افزایش فعالیت‌های کمی و کیفی بوده ایم و در حقیقت امروزه از این موکب در عمود ۱۰۸۰ به عنوان شهرک خدماتی همه جانبه یاد می‌شود.

رئیس ستاد اربعین حرم مطهر بانوی کرامت افزود: اقبال هر ساله زائران ایرانی و خارجی جهت مراجعه به این موکب و دریافت خدمات مختلف بیشتر شده است به همین خاطر با دستور تولیت محترم در سال گذشته مقرر شد یک ساختمان دو طبقه با زیر بنای ۳ هزار متر مربع ساخته شود که با سرعت تمام این کار انجام شده و امسال برای استفاده از زائران مهیا شده است.

رئیس ستاد اربعین حرم مطهر بانوی کرامت بیان کرد: تمامی اقدامات فنی مهندسی این ساختمان متناسب با اقلیم جغرافیایی کشور عراق انجام شده است و تمامی مباحث مهندسی برق؛ آبرسانی و… به صورت کامل انجام شده است.

مدیر موکب استان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها یادآور شد: بیشترین مشکلات موکب در سال‌های گذشته مربوط به تداخل محل استقرار بخش‌های خدماتی بوده که در این ساختمان جدید تمامی این مشکلات مرتفع شده است.

رئیس ستاد اربعین حرم مطهر بانوی کرامت در پایان گفت: امیدواریم امسال بتوانیم با توجه به احداث ساختمان جدید خدمات بهتری به زائران ارائه دهیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی‌نژاد مشاور عالی تولیت حرم مطهر بانوی کرامت نیز با اشاره به اقدامات حرم مطهر در خصوص برپایی موکب ۱۰۸۰ در مسیر نجف به کربلا و همچنین توسعه زیرساخت‌های حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها اظهار داشت: حرم حضرت معصومه (س) با توجه به افزایش نذورات بانیان هر ساله توسعه‌های بیشتری در صحن‌ها و رواق‌ها ایجاد می‌کند.

 مشاور عالی تولیت حرم مطهر بانوی کرامت گفت: در صحن‌های مختلف فضا‌های بیشتری ایجاد شده و هم اکنون در صحن حضرت جواد الائمه (ع) با توجه به حضور انبوه زائران خارجی و ایرانی، محل‌های مختلف از اسکان و پذیرایی پیش بینی شده است.

 حسینی نژاد تأکید کرد: حرم مطهر بانوی کرامت با ایجاد موکب‌های متعددی در اطراف حرم مطهر آماده پذیرایی از زائران است و تمام این موکب‌ها مکمل همدیگر هستند و به تدریج این موکب‌ها افزایش پیدا خواهد کرد و در بحث اسکان هم فضا‌های مختلفی در آستان پیش بینی شده است.

او افزود: تلاش می‌شود حداکثر خدمات از نظر اسکان و پذیرایی انجام شود تا زائران احساس کمبود نداشته باشند و بتوانند با آرامش خاطر به مسیر خود به طرف مرز‌های عراق ادامه دهند.

 حسینی نژاد با بیان اینکه این فرهنگ موکب داری دارای یک وجهه تاریخی است و در طول تاریخ دارای فراز و نشیب بوده است، یادآور شد:بعد از سقوط صدام این فرهنگ مجدداً رنگ و بوی خاصی گرفت و الحمدلله خود عراق و دیگر کشور‌ها و همچنین آستان‌ها و اعتاب مقدسه اقدام به برپایی موکب کرده اند.

او افزود: موکب آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله‌علی‌ها قریب ۹ سال است در کشور عراق فعال شده و الحمدلله سال به سال پیشرفت‌های خوبی داشته است.

 حسینی نژاد با تأکید بر اینکه در موکب عمود ۱۰۸۰، علاوه بر اسکان و تغذیه، مباحث فرهنگی نیز مورد توجه قرار دارد، افزود: تجهیز موکب در طول سال انجام می‌شود و امسال قریب ۵ ماه مشغول آماده سازی و تجهیز بوده اند؛ لذا تعمیرات و نوسازی انجام شده و ساختمان‌های دائمی با قریب ۳ هزار متر مربع سالن مجهز ساخته شده است.

رئیس ستاد اربعین حرم مطهر بانوی کرامت تأکید کرد: ساخت سرویس‌های بهداشتی، تأمین سرمایش در فصل گرما و زیرساخت‌های دیگر آماده شده است و از آنجایی که این موکب تقریباً در انتهای مسیر پیاده‌روی واقع شده است به همین خاطر باید تجهیزات کاملی را پیش بینی کرد.

 مشاور تولیت حرم مطهر بانوی کرامت خاطرنشان کرد: دامنه خدمت رسانی در موکب گسترده است و بخش‌های مختلف دارد که شامل تمام گروه‌های سنی است و حتی اتاق مخصوص کودک نیز وجود دارد.

رئیس ستاد اربعین حرم مطهر بانوی کرامت افزود: در بخش فرهنگی نیز، مراسمات، محافل قرآنی، پاسخگویی به احکام شرعی، پاسخ به شبهات، اقامه نماز جماعت در سه وقت، رواق کودک و نوجوان، مجالس سخنرانی و مداحی و عزاداری آیینی، نجوای سحرگاهی، محافل شعرخوانی و محافل تربیتی وجود دارد.

حسینی نژاد تأکید کرد: در بخش خدمات رسانی نیز، از اذان صبح تا اذان مغرب با سه وعده و میان وعده از زائران پذیرایی می‌شود.

او با اشاره به وجود تلفن ثابت، اینترنت، راهنمایی زائرین، امور گمشدگان و خدمات درمانی و بهداشتی در موکب عمود ۱۰۸۰ اظهار داشت: این موکب یک شهرک خدماتی همه جانبه است که همه بخش‌های پزشکی و ... پیش بینی شده است.

 حسینی نژاد یادآور شد: تعمیرات کیف و کفش، تعمیرات البسه، تعمیرات ویلچر، تعمیرات کالسکه، خیاطی، تعمیرات عینک و موبایل از نظر سخت افزای و نرم افزاری از دیگر خدمات مختلف در این موکب است و تمام این اقدامات مردمی است و فقط مدیریت موکب بر عهده آستان مقدس بانوی کرامت است و تمام خدمات در دو بخش ویژه خواهران و برادران از ۲۴ مرداد ماه در موکب ۱۰۸۰ آغاز خواهد شد.

رئیس ستاد اربعین حرم مطهر بانوی کرامت در پایان گفت: در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها نیز خدام مسلط به زبان‌های خارجی وجود دارند و زائران خارجی می‌توانند با مراجعه به امور بین الملل مشکلات خود را مرتفع کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار