مدیرکل امور عشایر استان اردبیل گفت: شناسایی و پالایش عشایر واقعی و ترسالی باعث شد امسال مراجعه عشایر به این اداره کل ۹۰ درصد کاهش یابد.

حاتم طهماس‌پور افزود: امسال افزایش بارندگی و ترسالی مناسب باعث شده وضعیت عشایر استان بهتر شود، به طوری که اگر پارسال هر روز ۱۰۰ نفر به علت مشکلاتی مانند خشکسالی و عدم وجود آب و نهاده به اداره کل امور عشایر استان مراجعه می‌کردند امسال این رقم به ۱۰ نفر هم نمی‌رسد.

 او در عین حال گفت: در سال‌های اخیر به علت مشکلاتی مانند خشکسالی، حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت نهاده‌های دامی، ۳۰ درصد عشایر استان ترک دامداری کرده و رغبتی برای نگهداری دام نداشتند به طوری که سال گذشته تعداد دام عشایر استان از یک میلیون راس به ۷۵۰ هزار راس کاهش یافت.

او بیان کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته امسال به علت بارندگی‌های خوب تعداد دام‌های عشایر استان اردبیل افزایش یافته و دوباره به پرورش دام روی آورده‌اند به طوری که فروش دام مولد توسط آنها به کمترین حد ممکن کاهش یافته و این امر بیانگر این است که در سال‌های آینده شاهد افزایش تعداد دام عشایر خواهیم بود.

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل اضافه کرد: امسال تاکنون عشایر این استان بیش از ۱۰۰ راس دام به عتبات عالیات استان نذر اهدا کرده‌اند.

طهماس‌پور با اشاره به فرهنگ غنی و نقش حیاتی عشایر در ارتقای امنیت غذایی و نیز امنیت مرزها، گفت: عشایر استان اردبیل ۴۸ جانباز و ۱۶۸ شهید تقدیم نظام اسلامی کرده و ۲ طایفه ملیلو و سیدلر با تقدیم ۲۰ شهید در صدر قرار دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار