امنیت در حالی یکی از مهمترین فاکتور‌ها و عوامل تاثیرگذار در توسعه گردشگری برای هر مقصدی به شمار می‌رود که سیستان و بلوچستان دارای ابنیه‌ها و محوطه‌های تاریخی بسیار متعددی بوده و یک‌هزار و ۶۹۳ اثر غیرمنقول را در دل خود جای داده است.

صنعت گردشگری و توریسم جزو صنایع سودآور به شمار می‌آید، به طوریکه منبع درآمد اصلی برخی کشورها، فعالیت‌های گردشگری و توریسم است، از سویی چند دهه‌ای است که شاهد رشد صنعت گردشگری در همه جای دنیا هستیم.

پتانسیل‌های جدید و نوآورانه گردشگری، موضوعی است که ساکنان بومی و محلی هر منطقه بهتر از هر کس دیگری می‌شناسند، همین ساکنانند که با معرفی جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و تفریحی مناطق زندگی اطراف خود، مسوولان محلی را برای سرمایه‌گذاری گردشگری تشویق و ترغیب می‌کنند.

مدتهاست که از صنعت گردشگری به عنوان یکی از منابع اصلی درآمدی کشور‌ها یاد می‌شود که با داشتن قدرت بالا در خلق ثروت و اعتبار اجتماعی می‌تواند یک منطقه را به بهترین و مثبت‌ترین نحو متحول کند و همه کشور‌ها نیز بر روی آن تمرکز ویژه‌ای کرده و برنامه‌ریزی‌های کوتاه و بلندمدتی را تدوین کرده‌اند.

مدتهاست که از صنعت گردشگری به عنوان یکی از منابع اصلی درآمدی کشور‌ها یاد می‌شود که با داشتن قدرت بالا در خلق ثروت و اعتبار اجتماعی می‌تواند یک منطقه را به بهترین و مثبت‌ترین نحو متحول کند

در کلام کارشنان از گردشگری به عنوان یک "صنعت ترسو" یاد می‌شود که با وقوع مسائل مختلف به راحتی دگرگون شده و دست خوش خدشه می‌شود که در این میان می‌توان به نقش مستقیم امنیت در تقویت گردشگری پی برد.

زمانی که گردشگر یک منطقه را به عنوان استان مقصد سفر خود انتخاب می‌کند علاوه بر بررسی زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی گردشگری، نگاهی ویژه به امنیت خود و خانواده‌اش دارد که خوشبختانه ایران اسلامی در جای جای آن به لحاظ تامین امنیت گردشگران در بالاترین سطح قرار دارد.

سیستان و بلوچستان یکی از مناطقی است که برخی جریانات معارض و معاند با مانور‌های رسانه‌ای و عملیات‌های روانی متعدد در فضای مجازی قصد دارند از آن به عنوان یک استان ناامن قلمداد کنند تا جاذبه‌های بکر و بی نظیر این منطقه مغفول بماند، اما علیرغم تمامی این اقدامات پلید، سیستان وبلوچستان در نوروز ۱۴۰۳ از سوی مقام عالی وزارت به عنوان پدیده گردشگری کشور معرفی شد.

این نامگذاری و معرفی پدیده بودن موجب شد تا نگاه‌های گردشگران بیشتر به سیستان و بلوچستان جلب شود و نهاد‌های حاکمیتی نیز برنامه ریزی‌های خود برای فراهم کردن زیرساخت‌ها را تسریع دهند.

امنیت مساله مهمی برای انتخاب یک مقصد گردشگری

یکی از فعالان و راهنمایان گردشگری در حوزه سیستان و بلوچستان بیان کرد: مردم ایران اسلامی تمایل و علاقه زیادی دارند تا جنوب شرق کشور را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنند و همواره نیز درخواست تورهای زیادی برای این استان داریم.

امنیت مهمترین فاکتور توسعه گردشگری/ وجود یک‌هزار و ۶۹۳ اثر غیرمنقول در سیستان و بلوچستان

محمد شریعتی افزود: یکی از جاذبه های اصلی سیستان وبلوچستان داشتن مردمانی خونگرم، مهربان و مهمان‌نواز است که مورد توجه همه گردشگران قرار می گیرد؛ اما ضرورت دارد تا هم زیرساخت های گردشگری استان تقویت شود و هم فعالان صنعت گردشگری این استان آموزش‌های علمی و به روز این حوزه را فرا بگیرند.

وی ادامه داد: امنیت مساله مهمی برای انتخاب یک مقصد گردشگری است که طی سال‌های گذشته این مهم در سیستان وبلوچستان تامین شده و در صورتی که زیرساخت ها و آموزش های لازم نیز تکمیل و بروز شود به طور حتم این استان در زمره استان های شاخص گردشگری در سطح ملی و بین المللی قرار خواهد گرفت.

وجود یک‌هزار و ۶۹۳ اثر غیرمنقول دیدنی و ارزشمند در سیستان و بلوچستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان بیان کرد: این استان دارای ابنیه‌ها و محوطه های تاریخی بسیار متعددی است به گونه ای که یک‌هزار و ۶۹۳ اثر غیرمنقول را در دل خود جای داده که نقش نیروهای فراجا در حفظ و حراست از آنها بی بدیل و غیرقابل انکار است.

محمدهادی طهرانی‌مقدم اظهار کرد: خوشبختانه نگاه فرماندهان سابق و جدید نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان بسیار ارزشمند بوده و آمادگی خود برای اجرای برنامه های مشترک را اعلام کرده‌اند و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: در کنار ماموریت خطیر و مهم حفاظت از هویت و شناسنامه مردم سیستان و بلوچستان توسط نیروی انتظامی، می‌توان در سایر بخش ها نیز ارتباط تنگاتنگ و مستحکمی برقرار کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: یکی از بخش های مهمی که نیروی انتظامی می‌‎تواند با اجرایی کردن آن به رونق هنر اصیل و بومی صنایع‌دستی کمک کند تهیه هدایا و خرید مستقیم از صنعتگران استان است که با این اقدام انگیزه خوبی برای ادامه مسیر توسط فعالان این بخش فراهم می شود.

وی تاکید کرد: در حوزه آموزش نیروهای کادر و وظیفه سیستان و بلوچستان نیز این آمادگی وجود دارد و می توان در این زمینه نیز اقدامات خوبی انجام دهیم.

طهرانی مقدم ادامه داد: نیروهای سخت کوش فراجا در سیستان و بلوچستان با اقدامات شبانه روزی خود امنیت استان را به خوبی تامین کرده اند و این مهم نقش ویژه ای در تردد و ورود گردشگر به داخل استان دارد که جای قدردانی و خداقوت دارد.

آمادگی فراجا در اجرای برنامه‌های مشترک میراث فرهنگی

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان نیز در این خصوص گفت: آموزش فصل مشترک و محور تمامی برنامه‌ها است و باید با تعامل دوطرفه و همکاری سایر نهادها کار به گونه ای پیش برود که عامه مردم نسبت به اهمیت و چرایی حفظ ابنیه های تاریخی و باستانی کاملاً آگاه شوند.

سردار محمدرضا اسحاقی افزود: سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاصی که دارد از ظرفیت های بی نظیری هم برخوردار بوده و یکی از مهمترین این توانمندی ها وجود قومیت ها است و باید در راستای حفظ و حراست از ابنیه‌های تاریخی از ظرفیت و توان اقوام و طوائف به خوبی بهره‌مند شد و کار را با مشارکت مردم و طوائف پیش برد.

وی بیان کرد: حوزه های فعالیتی زیادی میان انتظامی و میراث‌فرهنگی وجود دارد که می‌توان با تمرکز بر روی آنها اقدامات شاخص و اثرگذاری داشته باشیم و این آمادگی در انتظامی سیستان و بلوچستان در برگزاری رویدادهای مشترک وجود داشته و پای کار خواهیم بود.

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در بحث آموزش اگر بومیان مناطق، فعالان صنعت گردشگری و راهنمایان گردشگری آموزش های بروز و منظمی را سپری کنند و از انتفاع و مزایای حضور گردشگر آگاهی کامل پیدا کنند طبیعتاً خودشان در راستای تامین امنیت پایدار استان و منطقه شان با انتظامی استان همکاری بیشتری خواهند داشت و موجبات تامین امنیت مردم پایه را فراهم می کند.

وی ادامه داد: اگر فعالان حوزه گردشگری در راستای معرفی ظرفیت های منطقه توام با بیان امنیت موجود گام بردارند و احساس امنیت واقعی از زبان آنها بازگو شود طبیعتاً اثرگذاری دوچندانی خواهد داشت و باید به این نقطه مطلوب برسیم و مردم نیز به این دلبستگی کامل برسند چرا که معتقدیم آمد و رفت گردشگران داخلی و خارجی به استان تضمین کننده امنیت است.

سردار اسحاقی تاکید کرد: در صورت اعلام از سوی اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان، این تمایل از سوی انتظامی وجود دارد تا نسبت به برگزاری جشنواره ها فرهنگی ورزشی متناسب اقدام کنیم. در خصوص خرید مستقیم از صنعتگران بومی استان نیز پذیرا هستیم و با تعامل دوطرفه مشترک این مهم را در دستور کار قرار خواهیم بود چون آثار و صنایع دستی فاخر صنعتگران این استان برای مردم در نقاط دیگر کشور بسیار جذابیت دارد و تمایل دارند تا این آثار زینت بخش منازل شان باشد و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار