یک کارشناس علوم قرآنی، رویکرد سلمان فارسی در برابر پیامبر اسلام (ص) و حضرت علی (ع) را مهم خواند او را یک شخصیت نظریه‌پرداز و متواضع دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فرضی درباره سبک زندگی و رویکرد سلمان فارسی گفت: در ابتدا برای شناخت شخصیت و جایگاه سلمان فارسی باید به روایتی از پیامبر اسلام (ص) توجه کرده خاتم النبیین (ص) درباره سلمان فارسی فرمودند: «سَلْمانُ مِنّا أَهْلَ الْبَیْتِ، سلمان از اهل بیت من است»، این در حالی است که سلمان نه عرب بوده و نه از خاندان اهل بیت (ع) با این همه از ارزش بالایی نزد پیامبر گرامی اسلام (ص) برخوردار بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: سلمان فارسی یکی از شخصیت‌های منحصر به فرد در صدر اسلام است که سراسر زندگی او درس‌هایی قابل توجه و نکته‌آموز برای ما خصوصاً جامعه امروز محسوب می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سلمان فارسی تلاش بی‌پایان برای پیدا کردن حقیقت و حقجویی بود. او برای رسیدن به حقیقت از هر علقه و وابستگی عبور کرد تا حقیقت را آنگونه که هست کشف کند.

حجت‌الاسلام فرضی تصریح کرد: حقیقت همیشه آنگونه که ما فکر می‌کنیم، نیست. خیلی وقت‌ها برای رسیدن به حقیقت آنچه به ما تعلق دارد، باید بگذریم تا بتوانیم حقیقت را پیدا کرده و به آن دست یابیم. این نکته‌ای است که سلمان فارسی به خوبی آن را دریافته بود و مسیری درست برای این مهم در نظر گرفت.

وی دلدادگی به حق را یکی از ویژگی‌های سلمان فارسی دانست و افزود: در بسیاری از موارد افراد تلاش می‌کنند و حق را پیدا کنند، اما عقیده و هماهنگی لازم برای پایبند بودن به حق را ندارند. تعارض بین منافع فردی و حق افراد را از مسیر درست باز می‌دارد.

این کارشناس علوم قرآنی تمایل برخی به استفاده از عقل ابزاری را قابل توجه دانست و تاکید کرد: باید در نظر داشت که عقل ابزاری سبب می‌شود تا مقوله‌هایی مانند پست، ثروت و قدرت بیشتر مورد توجه و تاکید افراد قرار گرفته و آن را انتخاب کنند. افراد باید بتوانند تصمیم بگیرند که چه گزینه‌ای را انتخاب کنند، نکته‌ای که بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص) بیشتر رواج پیدا کرد، همان عقل ابزاری بود.

حجت‌الاسلام فرضی در مورد رخداد‌ها و وقایع کربلا تاکید کرد: آنچه در واقعه کربلا رخ داد، برگرفته از همان انتخاب عقل ابزاری بود، زیرا برخی از افراد با توجه به تهدید و برخی دیگر در مواجهه با انتخاب بین ثروت قدرت دچار تردید شده و عقل ابزاری سبب شد تا آنان سیدالشهدا (ع) را کنار بگذارند و در انتخاب تصمیمی اشتباه را برگزینند.

وی بار دیگر به رویکرد سلمان اشاره و بیان کرد: سلمان در مواجهه با وقایع و تعارضات منافع شخصی خود را در نظر نگرفته و در سمت درست انتخاب را برگزید. خیرخواهی و خیراندیشی او برای امت اسلامی در طول تاریخ قابل توجه و مثال زدنی است. سلمان فارسی هرگز احساس نکرد که از کشوری دیگر آمده و در محضر رسول اکرم (ص) قرار دارد، او اطلاعات و تجربه‌های خود را خالصانه در اختیار رسول خدا (ص) قرار داد به گونه‌ای که در جنگ خندق ابزاری برای پیروزی مسلمانان شد.

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: نکته‌ای که اهالی علم باید به آن توجه کنند، پرداخت زکات علم به واسطه به اشتراک گذاشتن تجربه است. چنانچه این تجربیات و علوم در اختیار مسئولان قرار گیرد، سبب موفقیت جامعه خواهد شد.

وی رویکرد سلمان فارسی نسبت به پیامبر اسلام (ص) و حضرت امیرالمومنین (ع) را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: امام سجاد (ع) می‌فرمایند: «وظیفه مسلمان خیرخواهی است» و هنگامی که تجربه و علم در اختیار مسئولان قرار داده شود، بیان تدبیر برای مسئولان در امت اسلامی کاری ارزشمند است.

حجت‌الاسلام فرضی تبعیت را یکی از ویژگی‌های سلمان پارسی خواند و گفت: نبی مکرم اسلام (ص) و حضرت امیرالمومنین (ع) با توجه به رویکرد سلمان او را از یاران صدیقه خود می‌دانستند به نحوی که امیرالمومنین (ع) سلمان را والی مدائن قرار داد. تبعیت بالای سلمان از خاتم النبیین (ص) سبب شد او جایگاه ویژه‌ای در بین ائمه (ع) داشته باشد.

وی مقایسه‌ای بین سلمان و سایر صحابه پیامبراسلام (ص) داشت و بیان کرد: سلمان فارسی همانند سایر اصحاب پیامبر (ص) نبودند که در برخی مواضع اظهارنظر‌های مختلفی را در مقابل تصمیمات پیامبر اسلام (ص) در پیش گیرد. او در مقابل تصمیمات خاتم النبیین (ص) متواضع و فرمانبردار بود و باید او را یک نظریه‌پرداز تابع رسول اکرم (ص) نامید.

این کارشناس علوم قرآنی نیاز جامعه امروز به پیروی و الگوبرداری از سلمان فارسی را مورد تاکید قرار داد و افزود: سلمان فارسی فردی بود که در تمام طول عمرش به دنبال حق‌طلبی و حقجویی بود و هرگز حقیقت را گم نکرد، بنابراین نیاز است که جامعه امروز به او توجه کند.

حجت‌الاسلام فرضی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که همانند سلمان هنگامی که حقیقت را پیدا کردیم او را همراهی کرده و با این جبهه حرکت کنیم تا دیگران نیز در همین مسیر قدم بردارند. باید همانند سلمان تبعیت از ولی فقیه را در دستور کار قرار دهیم. این یک نکته درس‌آموز از زندگی پرافتخار سلمان است.

منبع: میزان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار