گسترش کشت دوم برنج در مازندران علاوه بر خطر آلودگی آب‌های زیر زمینی در مرکز و غرب استان، نگرانی فرونشست زمین در شرق استان را ۲ چندان کرده است.

داودیان مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه گسترش کشت دوم برنج در استان علاوه بر خطر آلودگی آب‌های زیر زمینی در مرکز و غرب استان، نگرانی فرونشست زمین در شرق استان را ۲ چندان کرده است، گفت: میزان ذخایر آب‌های زیرزمینی استان یک و نیم میلیارد مترمکعب است و، چون طبق قانون شرکت آب منطقه‌ای موظف به تامین آب کشاورزی برای کشت دوم نیست، شالیکاران عمده آب مصرفی را در این مرحله از چاه‌های نیمه عمیق و عمیق تامین می‌کنند که برداشت بی رویه سبب نفوذ آلودگی به آب‌های زیر زمینی می‌شود.

او افزود: توسعه کشت دوم برنج به شرق استان مازندران نیز رسیده است و فرونشست زمین به دلیل برداشت بی رویه آب زیر زمینی برای شالیکاری در شرق استان محتمل شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: پیشروی آب شور به سمت آب‌های زیرزمینی و از بین رفتن چشمه‌های آب شیرین از چالش‌های جدی ناشی از کشت دوم برنج بر منابع آبی مازندران است.

او افزود: برنج‌کاری در دشت تجن ساری فقط با حجم ذخیره ۴۷ میلیون متر مکعبی سد شهید رجایی شروع شد و خوشبختانه با نوبت بندی، بارندگی‌های بهنگام و همکاری کشاورزان بدون رها شدن زمین، انجام شد.

داودیان با بیان اینکه کشاورزی در منطقه مرکزی مازندران با حجم ذخیره ۸۶ میلیون مترمکعب در سد شهید صالحی مازندرانی انجام شد، گفت: اگرچه آورد و دبی پایین رودخانه هراز که تامین کننده آب کشاورزی ۱۱۰ هزار هکتار شالیکاری دشت هراز است، امسال با کاهش ۵۰ درصدی نسبت به دوره درازمدت مواجه شد، اما با بارش‌های بهنگام، شالیکاران با کمبود آب مواجه نشدند.

او افزود: وضعیت بارندگی‌های سال زراعی جاری با ۶۴۰ میلی متر، مطلوب بود و اگر چه بارندگی‌های استان مناسب بوده است، اما به دلیل تغییر اقلیم و توسعه مجاز و غیر مجاز در بالا دست مازندران، اهمیت توجه به اجرای طرح‌های مهار آب سطحی در استان باید بیشتر شود.

داودیان مجموعه میزان مصارف سالانه آب در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و شرب مازندران را سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: با توجه به بارندگی‌ها، سالانه برابر با چهار و نیم میلیارد مترمکعب، توجه به مهار آب با تکمیل طرح‌های سرمایه‌گذاری در سد سازی، باید عملیاتی به خود بگیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
برنج چیز خوبی نیست گندم و جو بمراتب خاصیتشون بیشتره مخصوصا جو