در حالیکه برداشت برنج به نیمه راه رسیده است برخی شالیکاران مازندرانی نشای دوباره برنج را آغاز کرده اند.

برداشت برنج از اواسط تیرماه در مازندران آغاز شده است و به طور معمول تا شهریورماه ادامه دارد، اما در حالیکه بخش زیادی از برنج‌های استان هنوز برداشت نشده است، برخی شالیکاران پیشرو که روز‌های اخیر برنج‌های رسیده را برداشت کردند سریعا در تدارک کشت برنج شدند.

کشت دوم برنج در شمال به دو شیوه نشای مجدد و پرورش رتون انجام می‌شود که در روش اول کشاورزان همانند کشت نخست اقدام به آماده سازی دوباره شالیزار‌ها می‌کنند و با نشای مجدد ساقه‌های برنج در زمین؛ همه فرایند‌های کشت برنج طی می‌شود، اما در پرورش رتون، شالیکاران پس از برداشت برنج، هیچ عملیاتی در زمین انجام نمی‌دهند و اجازه می‌دهند ساقه‌های باقی مانده از کشت نخست، جوانه زده و پرورش داده شود تا تبدیل به شالی شوند.

کارشناسان در چند سال گذشته به دلیل بروز خشکسالی، تنش‌های آبی و گرمای هوا در تابستان به کشاورزان توصیه می‌کردند از نشای مجدد برنج در مناطقی که با کم آبی مواجه است خودداری کنند، اما افزایش چندمرحله‌ای قیمت برنج در ابتدای سال گذشته سبب شد برخی از کشاورزان که کاشت برنج را زودتر از سال‌های گذشته آغاز کرده بودند و محصول آن‌ها نیز زودتر برداشت شد حالا به فکر کشت دوم این محصول بیفتند.

کشت دوم برنج در حالی در برخی مناطق استان آغاز شده است که مسئولان شرکت آب منطقه‌ای مازندران و جهاد کشاورزی استان در خصوص احتمال تامین نشدن آب مورد نیاز برای کشت دوم برنج به شالیکاران هشدار داده و از آنان خواسته اند از کشت دوم برنج خودداری کنند و در صورت نیاز از روش پرورش رتون که نیاز چندانی به آب ندارد استفاده کنند.

ممنوعیت کشت دوباره برنج در برخی مناطق مازندران

احسان عباسپور معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به شرایط آبی در استان، ممنوعیت کشت دوباره برنج در مناطقی که آب مطمئن ندارند به تمام ادارات جهاد کشاورزی شهرستانها، شورا‌های اسلامی روستا‌ها و مراکز خدمات کشاورزی در قالب بخشنامه ابلاغ شده است.

او افزود: جهاد کشاورزی نیز در راستای همین دستورالعمل هیچگونه حمایتی از کشت دوباره برنج در مناطقی که دچار تنش آبی هستند نمی‌کند و هیچ نهاده‌ای نیز به آن‌ها تخصیص داده نخواهد شود.

عباسپور ادامه داد: چنانچه کشاورزان اقدام به کشت برنج در مناطق دچار تنش آبی کنند و محصولشان خسارت ببیند بیمه نیز هیچ تعهدی برای پرداخت غرامت ندارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کشت دوباره برنج تنها در مناطقی که آب جاری مطمئن دارند بلامانع است.

او با بیان اینکه پرورش رتون بعد از برداشت برنج بلامانع است، افزود: پرورش رتون هزینه کمتری نسبت به کشت اصلی دارد و مصرف کود، آب و آفتکش کمتر و قیمت آن نیز در مقایسه با کشت اول بیشتر است به همین دلیل به کشاورزان توصیه می‌شوند بجای کشت دوباره برنج که آب فراوانی مصرف می‌کند، پرورش رتون را در دستور کار قرار دهند

عباسپور گفت: ۵۷ هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران پارسال زیر کشت دوم برنج رفت که که پیش بینی می‌شود امسال به نصف کاهش یابد. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: دلیل ممنوعیت کشت دوباره برنج حفاظت از منابع آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از گسترش خشکسالی است.

برچسب ها: کشت برنج ، برنج شمال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۴۵ ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
اقای عباسپور بعد این همه سال هنوز نمی توانید جلو آتش زدن کاه را بگیرید, وهیچ راهکاری ارائه نکردید سوزاندن کاه هم منطقه را آلوده میکند وهم دما محیط, را بالا میبرد چرا هنوز خواب هستید شما مدیران فقط حرف میزنید وراهکار بلد نیستید اگر این کاه را جمع اوری کنید و فراوری کنید یک خوراک دام مقرون به صرفه است واقعا با این همه کارشناس که دارید, چه کار مفیدی انجام میدهید,
Iran (Islamic Republic of)
میراصغر
۱۳:۱۶ ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
الان برای کشت اول چه کمکی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
با کشت مجدد خیلی از باغهای نزدیک شالیزار ها چاههای اونها خشک یا کم آب می‌شوند در شرق مازندران قرار بود روستاها کانال آب از سد بیاد اما فقط شامل چند روستا وبقیه با کم آبی ودر انتظار یه منجی باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
چرا وقتی چاه‌ها آب نداره دوباره مجوز کشت می دهند
Germany
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
برنج کاری و کم ابی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
باکشت فرامنطقه ای برنج ایرانی به دست نمیاد چون طعم و کیفیت برنج ایرانی به خاطر آب وهوای شمال ایرانه.
Germany
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
برنج صدری رو از پیشاور اوردند. الان برنج پیشاور بهتر از شمال هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
جلوی این کار باید از طریق جهاد کشاورزی گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
صدبار هم کشت شود پاسخ گوی گرسنگی ملت ایران نیست.
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۰:۰۱ ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
درسته برنج کشت دوم طارم هاشمی هم داره اما اگه پر محصول هم داشته باشه خوراکش بهتر از کشت اوله مثل طارم هاشمی میشه اما بوی طارم هاشمی سنگ طارم رو نداره خوش بو وخوشطعم
چون مازندرانی هستیم تشخیص برنجهای برامون تا می‌بینیم یا بو میکنیم متوجه میشیم پر محصول بو خوش طعم برنجهای طارم رو نداره اما درکل برای کسانی که بودجه خرید برنج طارم رو ندارن بهتر از برنجهای هنری هست
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۹:۵۷ ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
انشاالله خداوند خیر وبرکاتشون رو زیاد کنه خسته وامانده نباشن
بهترین برنج کشت دوم خوش پخت انقدر ری میگیره یک لیوان بگیری دولیوان برنج پخته میده عالیه من چند سال میخریدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
بله همین کشت برنج های پرمحصول رو میارن تهران بانام هاشمی و باقیمت پایینتر میفروشند.
کسی هم نمیتونه بفهمه برنج هاشمی نیست و پرمحصول هست
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۵۵ ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
اصلا می‌دونی کشت پرمحصول چیه که میگی برنج تهران میارن جای هاشمی میفروشن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
بجای اینکه از این طریق ، آبهای زیر زمینی را حفاظت کنید ، طرحهای آبخیزداری و آبخوان داری را اجرا کنید !!!
United States of America
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
به سلامتی به تن درست کشاورزیییی که با دانش زمین کاشت ز هر تخمی هزاران دانه برداشت خدا کنه از هر دانه برنجی که میکارین میلیون ها برنج برداشت کنید کشاورزهان زحمت کش
آخرین اخبار