رژیم صهیونیستی اخبار مرتبط با حملات حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی را سانسور می‌کند.

بعد از طوفان الاقصی، یکی از عمده‌ترین ابزار‌های رسانه‌ای رژیم صهیونیستی استفاده از سانسور خبری و پنهان نمودن آمار تلفات و خسارات برای قدرت‌نمایی در برابر مقاومت و جلوگیری از آسیب پذیری افکار عمومی داخلی اسرائیل بود. این راهکار متناسب با حملات گسترده نیرو‌های مقاومت تشدید شد و تا به امروز به عنوان بازوی پیشرو برای دفع اعتراضات داخلی و پوشاندن ضعف قوای محاسباتی و نظامی مورد استفاده قرار گرفته تا آنجا که حتی کارشناسان صهیونیستی نیز به آن پرداختند. چندی پیش «عاموس هرئیل» تحلیلگر نظامی رژیم صهیونیستی در روزنامه عبری هاآرتص در این زمینه نوشت: «باید در اعلام آمار نیرو‌های کشته شده حماس که اسرائیل می‌خواهد آن را به عنوان دستاوردی برای خود نشان دهد، جانب احتیاط را رعایت کنیم. احتمالاً ارتش اسرائیل در همان دام آمار‌های اغراق آمیزی افتاده است که به نیرو‌های امریکایی در جنگ ویتنام ضربه زد.»

روز گذشته نیز شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حزب‌الله در حملات پهپادی روز گذشته خود به شمال فلسطین اشغالی اماکنی را هدف قرار داده که بخش سانسور نظامی ارتش هرگونه سخن گفتن در مورد آن را ممنوع اعلام کرده است. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، این شبکه افزود که سامانه‌های دفاعی ارتش رژیم صهیونیستی از کل پهپاد‌های شلیک شده به سمت شمال، تنها یک پهپاد را رهگیری کرده است. این شبکه افزود: حمله پهپادی دیروز حزب‌الله به شمال فلسطین اشغالی غیرعادی بود و بخش سانسور ارتش اجازه انتشار جزئیات این حمله را نمی‌دهد، اما واضح و روشن است که تحول بزرگی در توانمندی نظامی حزب‌الله و آمادگی آن برای مقابله رخ داده است.

با وجود سانسور بسیار در تعداد مجروحان و کشته‌های ارتش اسرائیل در برابر حملات مقاومت فلسطین، اما هر از چندی گزارش‌های مرتبط با وضعیت وخیم مجروحان نشانه‌هایی از میزان بالای آسیب در بدنه نظامی و نهایتاً پدیده سانسور در آمار اعلامی ارتش را آشکار می‌سازد. در همین راستا روز گذشته یدیعوت آحارونوت از افزایش تعداد کشته‌ها و مجروحان خطرناک ارتش رژیم صهیونیستی در چند هفته اخیر در جبهه نوار غزه و لبنان خبر داد. این روزنامه اعلام کرد: «این هفته مانند هفته‌های دیگر تعدادی مجروح جنگی به لیستی بی‌انت‌ها اضافه شد، افرادی که باید جامعه با آنها در زندگی جدیدشان تعامل داشته باشد، در جامعه‌ای که به دلیل بی‌توجهی واضح دولت برای پذیرش هزاران معلول جسمی و روحی آمادگی ندارد. هفته‌ای که گذشت ۶ مجروح خطرناک به مجروحان پیشین افزوده شده است.» ساریت کیدرون معاون بخش توانبخشی وزارت امنیت رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد: «مشکلات روانی میان سربازان مجروح زیاد است، آنان از مشکلات زیادی رنج می‌برند و ما نگران این شرایط هستیم.»

انباشت مشکلات مصدومین نظامی و بی‌توجهی دولت باعث افزایش خشم آنها نسبت به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شده به طوری که چند ماه قبل برخی از آنها در بخش توانبخشی بیمارستان هداسا از ملاقات با نتانیاهو خودداری کردند.

در دسامبر گذشته نیز یکی از منابع عبری با تردید درباره آمار ارائه شده توسط ارتش رژیم صهیونیستی در زمینه تلفات این ارتش در جنگ غزه، گزارش داد که تفاوت زیادی میان آمار ارتش با آمار رسمی بیمارستان‌ها درباره تلفات در میان نظامیان وجود دارد؛ به طوری که تا این تاریخ بیمارستان‌ها ۴۵۹۱ زخمی را پذیرش کرده‌اند، اما ارتش تعداد زخمی‌ها را تنها ۱۶۰۰ نفر اعلام کرده است. این رسانه صهیونیستی بلافاصله مجبور شد در سایه سانسور نظامی شدید رژیم صهیونیستی گزارش خود را پس بگیرد. نحوه سانسور اخبار و تحولات رژیم صهیونیستی در جریان طوفان الاقصی، حتی اعتراض کارمندان شبکه سی‌ان‌ان امریکا را در جانبداری این شبکه از اسرائیل دربر داشت و آنها از این اقدام ابراز نگرانی کردند.

گفتنی است که سانسور نظامی در فلسطین اشغالی صرفاً به‌معنای جلوگیری از انتشار مطالبی که به‌ضرر سران و رژیم جعلی اسرائیل است نمی‌باشد؛ بلکه مقامات امنیتی و سیاسی این رژیم به گروهی از روزنامه‌نگارانِ نزدیک به خود دستور می‌دهند اخبار جعلی و دروغین مطابق با منافع رژیم اشغالگر منتشر کنند، در این میان ناظر یا سانسورچی نظامی هرازچندگاهی فهرستی از موضوعاتی را که باید قبل از انتشار مورد بازبینی قرار بگیرد، به مطبوعات ارائه می‌کند. از طرف دیگر ارتش رژیم صهیونیستی و دانیال هاگاری، سخنگوی آن عامدانه خسارات این ارتش در سطح انسانی و مادی را پنهان می‌کنند.

منبع: روزنامه ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.