مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: ۴۰ سال از زیرساختهای برخی از شهرکها و نواحی صنعتی این استان می گذرد و مستهلک شده‌اند و نیازمند بهسازی و نوسازی و اختصاص اعتبار است.

جعفر فرشچی گفت: هزینه‌های تامین زیرساختها برای شهرکها و نواحی صنعتی بسیار افزایش یافته و در مقابل اعتبارات شرکت شهرکهای صنعتی رشدی نداشته است.

وی بیان کرد: در این شرایط در شهرکی مانند شهرک صنعتی توس که یک هزار واحد صنعتی فعال دارد، سالانه هر واحد ۱۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می کند که سه تا چهار درصد از این مالیات به شهرداریها اختصاص می یابد، لذا در مقابل شهرداریها نیز باید به این شهرکها خدمات بدهند اما این مهم انجام نمی گیرد.

فرشچی اظهار کرد: در صورتی که مجلس شورای اسلامی و دولت پیگیری کنند تا فقط یک درصد از آنچه واحدهای صنعتی به عنوان مالیات بر ارزش افزوده در سال پرداخت می‌کنند از طریق شهرداریها در قالب ارایه خدمات و کمک به نوسازی و بازسازی زیرساختهای شهرکها و نواحی صنعتی اختصاص یابد، کمک زیادی به توسعه و تقویت زیرساختها خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: این شرکت در سال ۱۳۶۴ تاسیس شده و تاکنون ۵۳ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب کرده که از این تعداد ۴۹ شهرک و ناحیه صنعتی فعال هستند.

فرشچی اظهار کرد: تعداد قراردادهای منعقده با سرمایه گذاران در قالب واگذاری زمین در شهرکها و نواحی صنعتی خراسان رضوی پنج هزار و ۴۰۰ قرارداد است که از این میزان ۲ هزار و ۸۱۴ قرارداد با ۸۱ هزار نفر اشتغال و ۱۵۴ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری به بهره برداری رسیده و فعال است.

وی افزود: ۴۹ درصد از واحدهای صنعتی بهره برداری شده، ۱۸ درصد از سرمایه گذاری انجام گرفته و ۳۷ درصد از اشتغال در حوزه واحدهای صنعتی بهره برداری شده در خراسان رضوی به شهرکها و نواحی صنعتی خراسان رضوی اختصاص دارد.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: به ازای اختصاص هر مگاوات برق به شهرکها و نواحی صنعتی استان برای ۹۸ نفر شغل و به ازای هر لیتر آب برای ۸۳ نفر شغل ایجاد می شود.

فرشچی اظهار کرد: ۲ دهم درصد از آب مصرفی و سه درصد از گاز مصرفی در خراسان رضوی به شهرکها و نواحی صنعتی استان اختصاص دارد و مصرف برق صنایع کوچک نسبت به بسیاری از بخشهای دیگر کمتر است اما آنها چند برابر بخشهای دیگر در تامین آب و برق و گاز دچار مضیقه هستند.

افزایش ۲ برابری قطعی برق برای صنایع

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: متاسفانه با وجود افزایش نیروگاه‌های برق و توسعه تولید، قطعی برق صنایع در استان در مقایسه با سال گذشته ۲ برابر شده به طوری که از ۱۲ ساعت قطعی برق در هفته در سال گذشته به ۲۴ ساعت قطعی برق در سال جاری رسیده است.

فرشچی اظهار کرد: قطعی‌های برق به شدت صاحبان صنایع را متضرر کرده است چرا که بودن برق برای برخی از واحدهای تولیدی حیاتی است و استفاده از ژنراتور و دیزل به عنوان یک مُسکن موقتی عمل می کند.

وی تاکید کرد: وزارت نیرو یا شرکت توانیر، شرکتهای گاز و مخابرات باید به رسالت خود عمل و خدمات مزبور را تا ورودی شهرکها و نواحی صنعتی تامین کنند، شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی با کمک واحدهای تولیدی این خدمات را به واحدها خواهد رساند.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: این شرکت هر گونه هزینه‌ای برای تامین زیرساختهای واحدهای صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی کند، هزینه آن را از واحدها خواهد گرفت لذا واگذاری این مسئولیت به این شرکت فقط هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد.

فرشچی افزود: در شرایط کنونی مشارکت ۳۰ درصدی شرکت شهرکهای صنعتی در تامین برق و ایجاد پست برق باعث ضرر واحد صنعتی به میزان ۲۵ میلیون ریال به ازای تامین هر کیلووات می شود که این رقم روند افزایشی نیز دارد.

وی اضافه کرد: به منظور تامین برق صنایع در داخل شهرکها و نواحی صنعتی استان تاکنون ۱۱ نقطه برای ایجاد نیروگاه خورشیدی و استقرار سرمایه گذاران در این حوزه جانمایی شده است.

وی اظهار کرد: در صورتی که شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی در راه اندازی ایستگاه اندازه گیری گاز TBS و CGS نیز مشارکت کند تنها هزینه‌های گاز واحدهای صنعتی افزایش خواهد یافت، این در حالی است که اعتبارات شرکت شهرکهای صنعتی نیز هر ساله روند کاهشی داشته است.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: در صورتی که مشکل مربوط به زیرساختهای شهرکها و نواحی صنعتی استان حل نشود، شهرکها مزیت خود را برای بخش تولید از دست می‌دهند.

فرشچی افزود: از آنجا که واحدهای صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی تجمیع می‌شود و به صورت منظم در کنار هم قرار می‌گیرد، اولین مکان برای مراجعه دستگاه‌هایی اجرایی مانند امور مالیاتی یا بیمه است لذا در این شرایط انگیزه‌ای برای سرمایه گذار به منظور استقرار در شهرک باقی نمی‌ماند.

وی اظهار کرد: اگر شرایط فعلی و کمبود زیرساختها و افزایش هزینه‌های تولید برای واحدهای تولیدی مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی تداوم یابد، به طور قطع دیگر شهرکها مزیتی برای استقرار واحدها نخواهند داشت و سرمایه‌گذاران در خارج از شهرکها سرمایه‌گذاری خواهند کرد

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی به بزرگترین اقدام دولت در توسعه زیرساختهای شهرکها اشاره کرد و گفت: با وجود مشکلاتی که در مقابل سرمایه گذاران وجود دارد، مشکل کمبود زمین برای استقرارواحدهای صنعتی در مشهد در قالب راه‌اندازی شهرک صنعتی "خادم الرضا" در شرق این شهر برطرف شد.

فرشچی اظهار کرد: شهرک صنعتی "خادم الرضا" ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت دارد و بزرگترین شهرک صنعتی شرق کشور است که در آینده به پنج هزار هکتار خواهد رسید، تاکنون با ۱۵۰ سرمایه‌گذار در این شهرک قرارداد منعقد و زمین واگذار شده و واحدها در حال ساخت است.

وی افزود: این شهرک از موقعیت استراتژیکی برخوردار است به طوری که در نزدیکی شهر فرودگاهی، گمرک شهید مطهری، خط ریلی، دهکده لجستیک، آزادراه حرم تا حرم و جاده های مواصلاتی قرار داشته و نزدیکترین شهرک صنعتی به مشهد است، علاوه بر این در محور توسعه شرق قرار گرفته که درآمدزایی و اشتغالزایی فراوانی دارد.

وی بیان کرد: همزمان با ساخت واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی "خادم الرضا" پروژه ساخت مسکن برای کارگران پیش بینی شده که عملیات اجرایی آن بزودی آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: این شرکت ۲ رسالت عمده دارد که یکی ایجاد و توسعه شهرکها و نواحی صنعتی و دیگری توانمندسازی واحدهای صنعتی کوچک در داخل شهرکها است.

به گفته فرشچی صنایع کوچک ۹۴ درصد از کل صنایع و ۵۵ درصد از اشتغال صنعتی کشور را به خود اختصاص داده‌اند لذا نیازمند حمایت بیشتری از سوی دولت هستند.

وی اظهار کرد: شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی در راستای توانمندسازی واحدهای صنعتی یک سری خدمات شامل برگزاری تورهای صنعتی، پرداخت تسهیلات در قالب وجوه درآمدی، کمک به دانش بنیان شدن آنها، برگزاری کلاسهای آموزشی، کمکهای مالی برای حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی را به آنها ارایه داده است.

وی اضافه کرد: شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی با راه اندازی کلینیک صنعت و بهره گیری از ۳۰۰ مشاور نسبت به شناسایی واحدهای صنعتی مشکل دار و رفع مشکل آنها و همچنین مستعد دانش بنیان شدن اهتمام ورزیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار