بنابر گفته مسئولان، اکنون کروکی برخط به شکل کامل در سراسر کشور اجرا می‌شود و گام بعدی برخط شدن پرداخت و ارزیابی خسارت در شرکت‌های بیمه است.

اواخر سال ۹۹ بود که بحث کروکی برخط مطرح شد و سرانجام پس از وعده‌های زمانی مختلف آذر ماه سال گذشته این طرح به ایستگاه پایانی خود نزدیک شد.

طرح کروکی برخطی که در رابطه با آن پیش از این قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی مجید مشعلچی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرده بود: کروکی برخط پروژه بین دستگاهی است که سال‌هاست موارد مختلف آن از عقد قرار داد، تهیه سخت افزار، آزمایش این پروژه در قم دنبال می‌شد. حدودا چند ماهی است که به فاز نهایی خود نزدیک می‌شود. ۵ تا ۶ استان حدود ۹۰ درصد تحت پوشش کروکی برخط هستند.

او اظهار کرد: مراکز بزرگ عمدتا تحت پوشش کروکی برخط هستند به جز تعداد محدودی از قسمت‌ها که منتظر تبلت هستند. طرح کروکی برخط در حال عمومی شدن است و حدود ۷۰ درصد کروکی برخط در کشور برقرار است. اکنون امکان تبادل داده میان پلیس راهور و مرکز داده بیمه مرکزی وجود دارد و شرکت‌های بیمه هم کاملا ابزار‌ها و نرم افزار‌های خود را بروز کردند و مطابق با کروکی برخط ارزیابی و پرداخت خسارت صورت می‌گیرد یعنی تقریبا می‌توان گفت کروکی برخط عمومیت دارد و یکسری موارد نقص کوچک وجود دارد که به سبب کمبود سخت افزار‌ها است که آن را هم تکمیل خواهیم کرد.

او در پاسخ به این پرسش که چه زمانی کروکی برخط صددرصدی اجرا می‌شود؟ گفت: این مسئله بستگی به خرید دستگاه‌ها دارد ولی حتما پایان خرداد به شکل کامل کاغذ را از فرآیند کروکی حذف خواهیم کرد در نهایت تاکید می‌شود کاغذ را به شکل کامل از کروکی‌ها برای سوانحی که نیازمند کروکی است تا پایان خرداد با همکاری فراجا حذف می‌کنیم.

روز گذشته هم باشگاه خبرنگاران جوان برای پیگیری از آخرین جزئیات اجزای کامل کروکی برخط به سراغ رئیس کل بانک مرکزی علی استادهاشمی رفت و او گفت: در بحث کروکی برخط حوزه سخت افزار به عهده بیمه مرکزی بود و باید تحویل پلیس راهور می‌شود که به طور ۱۰۰ درصدی سرور‌ها و تبلت‌ها تحویل پلیس راهور شده است و از سمت دیگر هم همکاری ۱۰۰ درصدی در استفاده بهینه از تبلت‌ها و پیاده کردن نرم افزار که لازم بود صورت گرفته است.

این مقام مسئول گفت: اکنون کروکی برخط به شکل کامل در کشور اجرایی شده مگر در مکان‌هایی که دسترسی به اینترنت نباشد و مشکلاتی وجود داشته باشد که ما ناگزیر باشیم. حدودا کمتر از یک ربع تا ۱۰ دقیقه به صورت PDF و به شکل اطلاعات کروکی به بیمه مرکزی و شرکت‌ها می‌رود و ما اکنون می‌توانیم اقدامات تحلیلی روی داده‌ها را هم انجام دهیم.

استادهاشمی افزود: قسمت بعدی که در شرکت‌ها در حال پیگیری هستیم بحث این است که پرداخت خسارت و ارزیابی خسارت هم در شرکت‌ها به صورت برخط باشد این اقدام شروع شده و چند شرکت به شکل کامل این اقدام را انجام می‌دهند و امیدواریم تا پایان سال فضا را به سمتی ببریم که اگر شرکتی این اقدام را نداشت مردم اصلا سراغ آن نروند.

گفتنی است، با استفاده از کروکی برخط، می‌توان جزئیات مکانی و موقعیت خودروها، علائم راهنمایی و رانندگی و شرایط جوی را به صورت دقیق تصویرسازی کرد که می‌تواند به تحلیل و بررسی حادثه کمک کند همچنین کروکی برخط می‌تواند به عنوان یک شاهد قابل اعتماد در دادگاه یا در فرآیند بیمه‌ای استفاده شود، زیرا اطلاعات ثبت شده به صورت دقیق و شفافیت بالایی ارائه می‌شود.

با تحلیل کروکی‌های برخط حوادث رانندگی، می‌توان بهترین راهکار‌ها برای جلوگیری از وقوع تصادفات مشابه در آینده را شناسایی کرد و اقدامات مناسبی را اتخاذ کرد همچنین با استفاده از کروکی برخط به عنوان یک ابزار آموزشی، می‌توان آگاهی رانندگان را افزایش داد و آنها را به رانندگی ایمن‌تر و پیشگیری از تصادفات ترغیب کرد.

همچنین استفاده از کروکی برخط در حوادث رانندگی می‌تواند به حذف کروکی‌های تقلبی و افزایش شفافیت در فرآیند بررسی حوادث کمک کند؛ موضوعی که مینا صادقی کارشناس امور بیمه‌ای با تاکید بر آن مطرح کرد: با توجه به اینکه پیش از این کروکی تقلبی رخ می‌داده و این اتفاق کم هم نبوده است، حضور کروکی برخط از یک طرف می‌تواند ضرر را در صنعت بیمه کم کند از سوی دیگر به مردم نیز کمک زیادی خواهد کرد. زمانی که کروکی برخط باشد پلیس در لحظه، تصادف را در سامانه مد نظر ثبت می‌کند به این ترتیب علاوه بر این که بیمه‌گذار کمتر دچار دردسر می‌شود وقت و انرژی کمتری هم از آن گرفته می‌شود.

حالا باید منتظر ماند و دید پرداخت خسارت‌ها و ارزیابی آن در بحث حوادث رانندگی در تمام شرکت‌های بیمه چه زمانی عملیاتی می‌شود موضوعی که می‌توان از آن به عنوان گام بعدی در این حوزه نام برود.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار