بنابر گفته مسئولان، زائران اربعین باید در سامانه سماح تاریخ دقیق خروج از کشور و مرزی که از آن خارج می‌شوند را مشخص کنند زمانی که تاریخ ثبت شد از ساعت صفر روز قبل تعهدات بیمه آغاز می‌شود.

بنابر اعلام مسئولان تا ۱۷ مردادماه بیش از ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده و بسته بیمه‌ای را انتخاب و کد رهگیری دریافت کرده‌اند.

بیمه اربعین امسال که مجید مشعلچی قائم مقام بیمه مرکزی با اشاره به آن گفت: بر اساس توافقات به عمل آمده و فراهم نبودن زیرساخت‌های جدا سازی حق بیمه اربعین با هزینه ارائه خدمات درمانی هلال احمر این دو مبلغ به صورت مشترک از طریق سامانه سماح و در قالب حق بیمه از زائرین دریافت می‌شود.

او افزود: امسال مقرر شد هر زائر بابت خدمات درمانی جمعیت هلال احمر، مبلغ ۲۰هزار تومان بپردازند که این مبلغ به حق بیمه اضافه شده و به صورت یکجا از زائران در سامانه سماح دریافت می‌شود.

در ادامه هم یونس مقدمی سخنگوی شرکت بیمه‌گر اربعین امسال در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امسال در قالب سه بسته ۸۰، ۹۰ و ۱۰۰ هزار تومانی با پوشش‌های مالی متفاوت بیمه اربعین برای زائران در نظر گرفته شده است؛ البته باید اشاره کرد که تمام این مبلغ حق بیمه نیست و مبلغی هم مربوط به سرانه خدمات جمعیت هلال احمر است.

سخنگوی شرکت بیمه‌گر اربعین امسال در رابطه با جزئیات این سه بسته اظهار کرد: پرداخت غرامت فوت به هر علت در بسته اول ۱۰۰ میلیون تومان، در بسته دوم ۱۵۰ میلیون تومان و در بسته سوم ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود؛ همچنین غرامت فوت ناشی از حادثه در بسته اول ۷۰۰ میلیون تومان، در بسته دوم ۸۵۰ میلیون تومان و در بسته سوم یک میلیارد تومان خواهد بود.

او افزود: غرامت نقص عضو و از کار افتادگی دائم یا جزئی هم در بسته اول ۷۰۰ میلیون تومان، در بسته دوم ۸۵۰ میلیون تومان و در بسته سوم یک میلیارد تومان است. هزینه درمانی جراحی و بستری هم در بسته اول ۱۰۰ میلیون تومان، در بسته دوم ۱۲۰ میلیون تومان و در بسته سوم ۱۵۰ میلیون است. هزینه درمان سرپایی و پاراکلینیکی هم در بسته اول ۱۰ میلیون تومان، در بسته دوم ۱۲ میلیون تومان و در بسته سوم ۱۵ میلیون تومان خواهد بود.

گفتنی است، یکی از اصلی‌ترین مزایای بیمه اربعین برای زائران، پوشش هزینه‌های درمانی در صورت بروز حوادث یا بیماری‌های ناگهانی در طول زیارت است. این امر می‌تواند زائران را از بار مالی ناشی از هزینه‌های پزشکی محافظت کند، بیمه اربعین می‌تواند زائران را در برابر حوادث ناگوار مانند تصادفات، سرقت، یا مشکلات دیگری که ممکن است در زمان زیارت رخ دهد، حفاظت کند.

همچنین داشتن بیمه اربعین می‌تواند به زائران اطمینان بیشتری در زمان زیارت اربعین بدهد، زیرا آنها می‌دانند که در صورت وقوع مشکلات، پوششی برای حفاظت از خودشان و خانواده‌شان وجود دارد. با داشتن بیمه اربعین، زائران می‌توانند از بار مالی ناشی از هزینه‌های ناگهانی و غیرمنتظره که ممکن است در طول زیارت پیش بیاید، محافظت کنند.

در ادامه هم یونس مقدمی سخنگوی شرکت بیمه‌گر اربعین امسال در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: زائران باید در سامانه سماح تاریخ دقیق خروج از کشور و مرزی که از آن خارج می‌شوند را مشخص کنند زمانی که تاریخ ثبت شد از ساعت صفر روز قبل تعهدات بیمه آغاز می‌شود به نوعی می‌توان گفت تعهدات بیمه از درب منزل شروع می‌شود.

در ادامه این مقام مسئول اظهار کرد: نکته مهم در این زمینه ثبت تاریخ دقیق خروج است که از زائران درخواست داریم تاریخ خروج خود را دقیق در سامانه سماح اعلام کنند چرا که ملاک پوشش بیمه و خدمات همین تاریخ خروج است که از سمت سامانه سماح به سمت بیمه ارسال می‌شود. حداکثر زمان پوشش بیمه‌نامه اربعین هم بیست روز است و پوشش بیمه ساعت ۲۴ روز بعد از ورود به کشور خاتمه پیدا می‌کند.

پیش از این هم مجتبی شصتی کریمی دبیر ستاد مرکزی اربعین در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: قیمت حداقل بیمه هشتاد هزار تومان و حداکثر صد هزار تومان است و از زوار خواهش می‌کنیم که خود را بیمه کنند، چون موارد بسیار زیادی را دیدم که زائرانی که به عراق می‌آیند دچار مشکلاتی می‌شوند و بیمارستان‌های عراق قیمتشان بالاست مثلا یک دیالیز ساده قیمتش خیلی زیاد است و ما از مردم عزیزمان خواهش می‌کنیم حتما خودرا بیمه کنند تا اگر اتفاقی افتاد بتوانند از بیمه استفاده کنند و خسارت نبینند. به هرحال رقم صد هزار تومان در قبال خسارتی که آنجا پرداخت می‌َشود واقعا رقم ناچیزی است.

در نهایت گفتنی است، سفیر ایران در عراق تعداد زائران اربعین امسال را ده‌ها میلیون نفر تخمین زده است. در کشور ما نیز برآورد در حدود ۴.۵ میلیون نفر زائر است.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار