از ابتدای سال تاکنون، ۶۶ مورد نمونه گیری از کارخانجات شیر، گاوداری‌های صنعتی و مراکز جمع آوری شیرِ کرمان برای ارزیابی سلامت شیر خام انجام شده است.


محمود زین الدینی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: براساس وظایف ذاتی برای کنترل وارتقای سلامت شیرخام برنامه‌های متعددی از سوی دامپزشکی انجام می‌شود که انجام پایش‌های فصلی و نمونه برداری از کارخانجات لبنی، مراکز جمع آوری شیر، خودرو‌های حمل شیر از مهمترین این برنامه‌ها محسوب می‌شود.

وی با اعلام اینکه از ابتدای سال تاکنون ۶۶ مورد نمونه گیری از کارخانجات شیر، گاوداری‌های صنعتی و مراکز جمع آوری شیر برای رصد و پایش بیماری بروسلوز، آفلاتوکسین و بار میکروبی شیر خام انجام شده، افزود: هدف از اجرای این طرح، شناسایی نقاط بحرانی ناشی از مصرف شیر خام و فرآورده‌های حاصل از آن و در نتیجه ارتقای سلامت شیر خام، آموزش‌های لازم برای بالا بردن سطح دانش، آگاهی واحد‌های مورد پایش و همچنین ارائه راهکار‌های اصولی و فنی برای کاهش مخاطرات شیر است.

زین الدینی تصریح کرد: دامپزشکی وظیفه خطیری در زمینه تامین غذای سالم از طریق نظارت بر کلیه مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی دارد و تامین امنیت غذایی، پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و صیانت از سرمایه‌های دامی از اقدامات کلیدی دامپزشکی برای تامین سلامت مردم جامعه است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: شیر یکی از فرآورده‌های پر مصرف در سفره خانوار می‌باشد و با توجه به اهمیت شیرخام به عنوان یک فرآورده خام دامی از نظر بهداشت و سلامت نمونه گیری‌های کارشناسان واحد نظارت شبکه دامپزشکی کرمان از مراکز مرتبط بصورت ادواری به منظور بررسی کیفیت و رصد بیماری بروسلوز اجرا می‌شود.

زین الدینی افزود: بستنی تهیه شده از شیر نجوشیده و غیر پاستوریزه و پنیر‌های محلی در صورتیکه از شیر غیر پاستوریزه تهیه شوند از عوامل مهم انتقال دهنده بیماری تب مالت است.
 
وی با اشاره به اینکه یکی از متداول ترین راه‌های انتقال بیماری تب مالت از راه خوراکی و مصرف شیر خام تازه، غیر پاستوریزه و فراورده‌های آن است، به شهروندان توصیه کرد، حتی الامکان شیر را به صورت پاستوریزه مصرف کنند. 

زین الدینی تصریح کرد: شهروندان توجه داشته باشند، درصورت استفاده از شیر خام بایستی آن را حداقل به مدت ۳ تا ۵ دقیقه بجوشانند و سپس مصرف کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار