سرمایه‌گذاری در توسعه مهارت‌های ساکنان استان گلستان از طریق آموزش فنی و حرفه‌ای، یکی از مؤلفه‌های مهم توسعه سرمایه انسانی این منطقه است.

همسایگی با کشور‌های آسیای میانه و دسترسی به بازار ۲۸۰ میلیون نفری این کشورها، راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری اینچه برون، تولید محصولات راهبردی از جمله گندم، کلزا و پنبه، ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی کشاورزی، وجود ۱۱۰ کیلومتر از سواحل دریای خزر و اجرای طرح‌های اقتصادی وابسته به آن از جمله ویژگی‌های گلستان برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و پایدار است که به اعتقاد کارشناسان و دست‌اندران حوزه اقتصادی، ضرورت برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری بهینه از این ظرفیت‌ها و تربیت نیروی انسانی ماهر را دوچندان می‌کند.

تهیه سند ائتلاف مهارتی گلستان از جمله نیاز‌های بسیار مهم و کلیدی در شتاب دادن به توسعه هدفمند این استان است که مورد توجه فنی و حرفه‌ای قرار گرفته تا این خلا در توسعه اقتصادی استان هرچه سریعتر پر شود.

استاندار گلستان معتقد است: سند راهبردی، راهکاری موثر برای پاسخ به رفع چالش‌های پیشرو توسعه استان است.

علی محمد زنگانه افزود: اقدام برای تهیه سند راهبردی، استان گلستان را از بی برنامگی نجات داده و به جبران عقب‌ماندگی توسعه‌ای منجر خواهد شد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای گلستان نیز گفت: سند ائتلاف مهارت آموزی یکی از نیاز‌های مبرم این استان شمالی به شمار می‌رفت که با حمایت استاندار طی چند سال اخیر محقق شده و آماده اجرا است.

حمزه کرایلو با بیان این که تهیه سند ائتلاف با مشارکت کارشناسان ۳۰ دستگاه اجرایی و طی ۹ ماه، برنامه‌ریزی و آماده اجرا شده است، افزود: این سند راهبردی می‌تواند نقش بسیار موثری در پایداری اقتصاد منطقه داشته باشد.

وی یادآور شد: این طرح در کنار برطرف شدن مشکلاتی همچون تنش آبی، کاهش تورم، سودآوری طرح‌های اقتصاد کلان طی سال‌های اخیر مورد توجه جدی سیاستگذاران و تصمیم گیران استان قرار گرفت و تهیه آن با بهره‌گیری از دانش کارشناسان دستگاه‌های مرتبط، محقق شده تا با عملیاتی شدن این طرح مهم و راهبردی، دغدغه اشتغال پایدار و تولید ثروت برای ساکنان و مسوولان آن، همیشه حل شود.

کرایلو ادامه داد: با ابلاغ سند ائتلاف مهارتی به دستگاه‌های مرتبط، چشم‌انداز برنامه اجرایی توسعه مهارت آموزشی مشخص است.

به گفته وی در قالب سند ائتلاف مهارت آموزی استان، آموزش پایدار اشتغال پنج هزار نفر از افراد واجدان شرایط جزو پنج دهک نخست به فنی و حرفه‌ای گلستان واگذار شده است.

لزوم تجهیز زیرساخت‌های آموزشی مهارت آموزی

مدیرکل فنی و حرفه‌ای گلستان معتقد است: برای این که آموزش پایدار و متناسب با نیاز روز در مراکز این اداره کل به متقاضیان ارایه شود باید به حوزه تامین روز زیرساخت به ویژه تامین تجهیزات موردنیاز آموزش توجه شود که اجرای سند ائتلاف مهارتی در برطرف شدن این کمبود موثر است.

کرایلو ادامه داد: به‌روزرسانی تجهیزات آموزشی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

وی با اشاره به این که این اداره کل به دنبال مشخص کردن سهم شهروندان گلستانی از افزایش برخورداری شاخص‌های مهارت آموزی است، افزود: این استان طی چند سال اخیر در این حوزه رشد بسیار خوبی داشته به طوری که سرانه آموزش‌های مهارتی در استان گلستان از ۱۲.۱۸ ساعت به ۱۳.۳۳ ساعت، سرانه فضای آموزشی از ۳۶۵ سانتی‌متر مربع به ۳۷۲ سانتی‌متر مربع، شاخص بهره‌مندی هر شهروند گلستانی از سرانه درآمد آموزش‌های مهارتی از ۰.۷۸ میلیون ریال به ۱.۷۹ میلیون ریال و نرخ دسترسی نیز از ۷.۴۴ به ۷.۴۹ درصد رسیده است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای گلستان ادامه داد: در سه سال اخیر، هزار و ۴۰ میلیارد ریال اعتبار در اختیار این اداره کل قرار گرفته که طرح‌های نیمه تمام مهارت آموزی در این استان از جمله مرکز آموزش مراوه تپه، مرکز خواهران گنبدکاووس، هتلداری گرگان، مرکز آموزش «نی تپه» رامیان و ارتقای آن به مرکز آموزش تربیت مربی کشوری در حوزه دامپروری و مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای آموزش گمیشان راه‌اندازی شده است.

وجود ۷۰۰ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خصوصی در گلستان

کرایلو از فعالیت ۷۰۰ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای بخش خصوصی در این استان خبر داد و گفت: ظرفیت آموزش این تعداد مراکز در استان، ۵۰ درصد از ظرفیت آموزش ۱۰ میلیون نفر ساعت این اداره کل طی سال است.

وی از پیگیری طرح حمایت تسهیلات بانکی ارزان قیمت از طریق دبیرخانه ستاد اشتغال استان در تامین تجهیزات آموزشی مراکز فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: این اداره کل پیشنهاد می‌کند دست‌کم ۱۰ میلیارد ریال وام ارزان قیمت در اختیار هر مرکز فنی و حرفه‌ای بخش خصوصی در منطقه قرار داده شود تا مشارکت و تاثیرگذاری بیشتر این بخش در تحقق آموزش نیروی انسانی مهار و متناسب با شرایط استان فراهم شود.

به گفته وی سال قبل ۹۰ میلیارد ریال وام ارزان قیمت و سه ماه نخست امسال نیز ۵۵ میلیارد ریال برای نوسازی تجهیزات مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای فعال بخش خصوصی استان پرداخت شد.

فقدان مهارت لازم برای ورود به بازار کار از موانع مهم بهبود وضعیت اشتغال و دغدغه مسوولان گلستان است که با ارتقای آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز استان به اقشار مختلف جامعه در قالب عملیاتی شدن سند ائتلاف مهارتی می‌توان نیاز آینده استان برای توسعه پایدار و هدفمند در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، گردشگری و خدماتی را تضمین کرد.

یک محقق بخش کشاورزی استان گلستان با اشاره به تدوین سند ائتلاف مهارتی به عنوان نقشه راه جامع توسعه مهارت استان، به ویژه در بخش کشاورزی گفت: این سند با هدف هم‌راستا کردن آموزش‌های مهارتی با نیاز‌های واقعی بازار کار و توسعه پایدار استان تدوین شده است.

غلامعلی هلاکو افزود: تدوین این سند با شناسایی دقیق نیاز‌های آموزشی در بخش کشاورزی، امکان ارائه دوره‌های آموزشی متناسب و هدفمند را فراهم می‌کند و از سوی دیگر با توجه به نیاز روزافزون بخش کشاورزی به نیروی کار ماهر و متخصص، این سند به تربیت نیروی انسانی در زمینه‌های مختلف کشاورزی، مانند کشت گلخانه‌ای، آبیاری هوشمند، تولید محصولات ارگانیک، مرغداری‌های مدرن و گاوداری‌های صنعتی کمک خواهد کرد.

این محقق بخش کشاورزی گلستان یادآور شد: اجرای اهداف این سند می‌تواند به افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی با تربیت نیروی کار ماهر و آموزش دیده، کمک کند و منجر به تولید محصولات با کیفیت‌تر و کاهش هزینه‌های تولید شود.

هلاکو گفت: بخش کشاورزی نیاز به نیروی انسانی ماهر دارد و در صورت اجرای کامل این سند تربیت نیروی انسانی ماهر، فرصت‌های شغلی جدید در بخش کشاورزی ایجاد کرده و به کاهش بیکاری کمک می‌کند و با تقویت بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال در روستاها، اقتصاد روستایی تقویت شده و مهاجرت از روستا به شهر کاهش می‌یابد.

 

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.