پژوهشگر فنی و عمرانی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران یکی از عوامل بروز خسارت سنگین در زلزله کشور ترکیه را ساخت و ساز‌های ناایمن ذکر کرد.

کوثر یزدان نجاد  گفت: کلانشهر تهران بر روی گسل‌های متعددی واقع شده و افزایش تراکم، ساخت بنا‌های بلند مرتبه نا ایمن و غیراصولی و زیرساخت موجود در بافت فرسوده، این شهر را در برابر زلزله بسیار آسیب پذیر کرده است.

وی اظهار کرد: از طرفی دیگر اثرات ساختگاه، ریزش‌های سنگی و لغزش‌های خاکی در بسیاری از نقاط کلانشهر تهران قابل ملاحظه است.

این پژوهشگر حوزه برنامه ریزی شهری افزود: در راستای دستیابی به تاب آوری مطلوب به لحاظ لرزه‌ای در کلانشهر تهران، توجه به طراحی سازه‌ها برای بار‌های اضافی، غیرمتعارف و تصادفی در ساختمان‌ها به ویژه ساختمان‌های با ایمنی ناکافی همچنین لزوم پیاده‌سازی دستورالعمل واحد و لازم الاجرا به منظور شناسایی ساختمان‌های ناایمن و ناپایدار و برخورد قاطع با سازندگان پیش از ساخت و ساز و جلوگیری از فساد باید مورد توجه پیمانکاران ساختمانی قرار گیرد.

به گفته وی، ضرورت بازنگری در فرآیند اجرای ضوابط شهرسازی، توجه جدی به سیستم‌های تامین مالی و جبران خسارت (در حوزه ساخت و ساز) و اصلاح سیاست‌های دولت در پرداخت خسارت به واحدهای ناایمن و همچنین ضرورت توجه به میزان خطر پذیری مناطق مختلف کلانشهر تهران در حوزه فرونشست و فرو ریزش زمین و لزوم در نظر گرفتن آثار آن در ساخت و ساز شهری از دیگر موارد مهم در حوزه ساخت و ساز است.

این پژوهشگر حوزه مدیریت شهری، توجه ویژه به اثرات ساختگاه در طراحی لرزه‌ای سازه‌ها و لزوم تدوین دستورالعمل جامع، ضرورت توجه ویژه به آثار حوزه نزدیک در آیین نامه‌ها و دستورالعمل های مرتبط با طراحی لرزه ای سازه‌ها در کشور، بررسی توسعه عمودی مسکن (بلندمرتبه سازی) در کلانشهر تهران در ابعاد و زوایای مختلف و همچنین ضرورت توجه ویژه به پیاده سازی ملاحظات فنی و قانونی افزودن تعداد طبقات ساختمان از دیگر موارد مهم است.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط کلان شهر تهران به لحاظ لرزه خیزی، ساخت و سازهای گسترده و گاها ناایمن، اثرات قابل توجه ساختگاه در بسیاری از نقاط کلانشهر تهران، ریزش های سنگی در مناطق شمالی شهر و لغزش‌های خاکی بر روی شیب دامنه‌ها، امید است این درس آموخته‌های سازهای و ژئوتکنیکی زلزله ترکیه گامی در راستای تحقق شعار تهران کلانشهری ایمن در برابر زلزله باشد.

منبع: ایرنا 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار