نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا گفت: مسکو با تهران و سایر طرف‌ها در تماس است تا از شدت گرفتن تنش‌ها در منطقه خاورمیانه جلوگیری کند.

میخائیل بوگدانوف روز جمعه در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات روسیه برای کاهش تنش‌ها در منطقه در پی اقدام رژیم صهیونیستی به ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران افزود: البته، ما با همه طرف‌ها در تماس هستیم.

وی ادامه داد: مسکو از همه طرف‌ها می‌خواهد از اقداماتی که می‌تواند در پی تنش های میان ایران و اسرائیل، به تشدید بیشتر تنش‌ها منجر شود، خودداری کنند

تأثیر ترور هنیه بر مذاکرات آزادی اسرا در غزه

معاون وزیر امور خارجه روسیه در عین حال یادآور شد: کشته شدن رئیس دفتر سیاسی حماس ممکن است بر مذاکرات با موضوع آزادی اسرا در نوار غزه تأثیر بگذارد.

بوگدانوف، توجه رسانه‌ها را به این موضوع جلب کرد که هنیه بر مذاکرات با موضوع غزه که در قاهره و دوحه انجام می‌شد، نظارت می‌کرد.

سفر محمود عباس به مسکو در آینده نزدیک

نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا در پاسخ به پرسشی درباره زمان سفر محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی به مسکو گفت: روسیه انتظار دارد که وی به زودی و در آینده نزدیک به روسیه سفر کند. 

طرفدار عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه هستیم

بوگدانوف در پاسخ به پرسشی درباره گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره احتمال برگزاری دیدار رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نیز اظهار داشت: چنین اطلاعاتی را در اختیار ندارم، با این حال،‌ روسیه از عادی‌سازی روابط آنکارا و دمشق، توسعه روند مذاکرات و فراهم شدن مقدمات دیدار رهبران دو کشور حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: روسیه طرفدار عادی سازی روابط ترکیه و سوریه بر اساس به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی و حاکمیت هستیم. هم‌اینک فرایند عادی‌سازی در ابتدای مسیر است و ما برای ادامه این روند و دستیابی به نتیجه پیگیری خواهیم کرد. در این شرایط، اگر رهبران ترکیه و روسیه با یکدیگر ملاقات کنند، تأثیر مثبتی خواهد داشت و البته تدارک جدی برای چنین جلسه‌ای لازم است. 

تماس با مقامات تهران و بغداد در فرایند عادی‌سازی مناسبات آنکارا و دمشق
این دیپلمات ارشد روس گفت: ما همواره آماده برگزاری جلساتی در مسکو به صورت سه جانبه با حضور نمایندگان رسمی دمشق و آنکارا هستیم و البته در این پیوند با مقامات جمهوری اسلامی ایران و عراق نیز در تماس هستیم چرا که تهران و بغداد نیز علاقه زیادی به عادی سازی روابط سوریه و ترکیه دارند؛ تحقق این امر، تاثیر مثبتی بر وضعیت کلی در داخل و مناطق اطراف سوریه خواهد داشت.

دیداری به درخواست سفیر رژیم صهیونیستی

بنا بر گزارش دیگر، معاون وزیر امور خارجه روسیه به درخواست سفیر رژیم صهیونیستی در مسکو، درباره اقدامات مورد نیاز برای کاهش تنش در منطقه درگیری فلسطین و اسرائیل و اوضاع کنونی خاورمیانه گفت و گو کرد.

بنا بر گزارش وزارت خارجه روسیه، در این دیدار مسائل مرتبط با توسعه بیشتر روابط چند وجهی روسیه و اسرائیل به طور مفصل مورد بحث قرار گرفت.

بر این اساس، تبادل نظر در مورد وضعیت نظامی و سیاسی فعلی منطقه خاورمیانه با تاکید بر لزوم کاهش روند تشدید تنش‌ها در منطقه درگیری فلسطین و اسرائیل و در کل منطقه صورت گرفت.

منبع:ایرنا

برچسب ها: روسیه ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار