وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان از بیانیه سه جانبه قطر، مصر و آمریکا برای برقراری آتش بس در نوار غزه استقبال کرد.

«عبدالله بوحبیب» در اظهاراتی گفت که دولت لبنان از بیانیه مشترک «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر و «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر حمایت می‌کند و لازم است به مردم فلسطین در غزه و زندانیان و خانواده‌هایشان که رنج عظیمی را متحمل شده‌اند، کمک فوری ارائه شود.

وزیر خارجه لبنان تاکید کرد که تلاش رهبران این سه کشور برای ایجاد یک «توافق چارچوبی» قابل تقدیر است و دولت لبنان بر اهمیت تکمیل توافق آتش‌بس و آزادی زندانیان و بازداشت‌شدگان بر اساس اصول تعیین شده توسط بایدن که قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت سازمان ملل آن را تصویب کرده، تاکید دارد.

وی افزود: دولت لبنان بر این باور است که مجالی برای تاخیر بیشتر وجود ندارد و از همه طرف‌های ذی‌ربط می‌خواهد تا روند آزادی اسرا، آغاز آتش‌بس و اجرای توافق را بدون تردید تسریع بخشند.

به گفته بوحبیب، دولت لبنان هم پیشنهاد جدیدی را برای تکمیل اجرای سایر بند‌ها به نحوی که رضایت همه طرف‌ها را جلب کند، ارائه می‌کند.

او ادامه داد: دولت لبنان به درخواست برای از سرگیری مذاکرات فوری در روز پنجشنبه ۱۵ اوت (۲۵ مرداد) در دوحه یا قاهره جهت نهایی کردن توافق و آغاز فوری اجرای آن می‌پیوندد. زمان آن رسیده که قاطعانه رفتار و به تعهدات خود برای برقراری صلح و کمک به آسیب‌دیدگان و بازگشت آرامش به منطقه عمل کنیم.

آمریکا، مصر و قطر روز پنجشنبه در بیانیه‌ای از رژیم اسرائیل و حماس دعوت کردند تا مذاکرات برقراری آتش بس را در ۱۵ اوت (۲۵ مرداد) در دوحه یا قاهره از سر بگیرند.

دوحه و قاهره پیش از این میزبان مذاکرات آتش‌بس بوده‌اند، با این وجود ماه‌ها مذاکره نتیجه‌ای برای برقراری آتش بس نداشته است.

در این بیانیه آمده که زمان آن رسیده که توافق آتش‌بس صورت گیرد و اسرا آزاد شوند. این سه کشور طی ماه‌ها تلاش کرده‌اند تا چارچوبی که اکنون روی میز است را ایجاد کنند و تنها جزئیات اجرایی آن باقی مانده است.

این بیانیه افزود: این توافق بر اساس اصولی است که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در ۳۱ ماه مه ۲۰۲۴ (۱۱ خرداد) بیان و قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت سازمان ملل آن را تایید کرد. دیگر زمانی برای تلف کردن و یا بهانه‌ای از هیچ طرف برای تاخیر بیشتر وجود ندارد. زمان آزادی گروگان‌ها (اسرا)، آغاز آتش بس و اجرای این توافق فرا رسیده است.

در همین حال، کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد که فشار‌های آمریکا دلیل موافقت «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم با از سرگیری مذاکرات با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) است.

منبع: ایرنا

برچسب ها: لبنان ، مصر ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار