به نظر می‌رسد عصاره زعفران، علائم افسردگی تحت بالینی را در افراد سالم بهبود می‌بخشد و ممکن است به افزایش انعطاف‌پذیری در برابر ایجاد اختلالات روانپزشکی مرتبط با استرس نیز کمک کند.

یکی از مشکلات اساسی سلامتی که علی رغم پیشرفت تکنولوژی و امکانات روبه افزایش است، مشکلات و اختلالات مرتبط با سلامت روان می‌باشد. این اختلالات طیف گسترده‌ای از علائم را شامل می‌شوند و نام‌های گوناگونی برای آنها درنظر گرفته شده است، اما ارتباط تنگاتگی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال، اضطراب، استرس و خلق و خوی پایین ارتباط نزدیکی با هم دارند و ممکن است در بروز علائم افسردگی نقش داشته باشند.

درمان اختلالات روانی یک درمان چندبخشی شامل دارو درمانی، روان درمانی و اصلاح الگوی زندگی است.

راه حل‌های غیر دارویی موثر در کنترل این اختلالات شامل خواب کافی و منظم، فعالیت بدنی مناسب، اصلاح رژیم غذایی، روان درمانی و برخی ترکیبات گیاهی موثر می‌باشد. در میان راه‌حل‌های غیردارویی برای بهبود علائم خلقی تحت بالینی و انعطاف‌پذیری در برابر استرس، محصولات طبیعی مانند زعفران اثرات مثبتی در کنترل افسردگی اساسی نشان داده‌اند؛ لذا مطالعه‌ای با هدف بررسی اثربخشی ۸ هفته‌ای مکمل با ۳۰ میلی گرم عصاره استاندارد شده زعفران بر بهزیستی هیجانی بزرگسالان سالم با احساسات تحت بالینی بدخلقی و اضطراب انجام شد. این مطالعه یک طرح دوسوکور، تصادفی، را اتخاذ کرد که در آن ۵۶ مرد و زن سالم (۱۸ تا ۵۴ سال) به مدت ۸ هفته عصاره زعفران یا دارونما دریافت کردند.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، اثرات مزمن زعفران بر اضطراب ذهنی، استرس و احساسات افسردگی با استفاده از پرسشنامه (POMS) اندازه‌گیری شد. سطح کروستین ادراری نیز اندازه گیری شد. شرکت کنندگانی که عصاره زعفران دریافت کردند، در پایان مطالعه، نمرات افسردگی را پایین‌تر و روابط اجتماعی بهتری را گزارش دادند.

سطوح کروستین ادراری با مصرف مکمل زعفران به طور معنی داری افزایش یافت و با تغییر در نمره افسردگی همبستگی داشت. به نظر می‌رسد عصاره زعفران علائم افسردگی تحت بالینی را در افراد سالم بهبود می‌بخشد و ممکن است به افزایش انعطاف پذیری در برابر ایجاد اختلالات روانپزشکی مرتبط با استرس کمک کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار