محمد جواد زمردیان گفت: تعداد رزمندگانی که در دوران دفاع مقدس در اردوگاه های رژیم صدام به شهادت رسیده اند هزار و ۳۵۴ نفر است که پیکر ۸۳ شهید از این تعداد هنوز به کشور بازنگشته است.

محمد جواد زمردیان روز پنجشنبه در حاشیه اجلاسیه شهدای غریب اسارت خراسان رضوی در مشهد گفت: طبق بررسی و پس از جمع آوری مدارک و مستندات، شهادت هزار و ۳۵۴ آزاده در دوران اسارت محرز شده است البته همچنان برای حدود ۵۰۰ شهید در حال تکمیل مدارک هستیم.

وی با بیان این که خراسان رضوی ۶۰ شهید دوران اسارت دارد ادامه داد: ۸۳ پیکر از مجموع هزار و ۳۵۴ شهید آزاده وارد کشور نشده که در این مراسم نیز مادری حضور دارد که هنوز چشم انتظار ورود پیکر فرزند اسیر و شهیدش است.

مدیر موسسه پیام آزادگان و مسئول  برگزاری گنگره شهدای غریب اسارت خراسان رضوی نیز در این کنگره گفت: اجلاسیه استانی شهدای غریب اسارت به منظور تجلیل این شهدای مظلوم دوران اسارت در اردوگاه های رژیم بعث عراق امروز در تالار قدس آستان قدس رضوی، در جوار بارگاه منور حضرت رضا(ع) برگزار شد.

علی اکبر عرفانیان افزود: برخی از این شهدای مظلوم با شلیک مستقیم و یا همان تیر خلاص نیروهای بعثی به شهادت رسیده اند ، برخی در اثر شدت جراحات ناشی از جنگ و یا شکنجه در اردوگاه ها شهید شده اند و برخی نیز به دلیل بیماری در اردوگاه های صدامیان به خیل شهدا پیوسته اند.

وی ادامه داد: حتی برخی از اسرا به دلیل این که مثلا حاضر به توهین به حضرت امام خمینی(ره) نشدند مورد ضرب شتم قرار گرفته و آسیب دیده و در نهایت به شهادت رسیده اند.

اجلاسیه شهدای غریب اسارت با حضور خانواده شهدای اسیر و آزادگان خراسانی دفاع مقدس و جمعی از مسئولان استانی در تالار قدس حرم رضوی در حال برگزاری است.

مردم خراسان رضوی ۱۷ هزار و ۴۰۶ شهید، ۵۳ هزار و ۶۸۹ جانباز و سه هزار و ۳۹۸ آزاده در راه اعتلای انقلاب اسلامی و حراست از تمامیت ارضی کشور تقدیم کرده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.