در کمتر از ۱۰۰ روز مانده به انتخابات آمریکا، نتیجه و عواقب آن برای جامعه جهانی توجه‌های فزاینده‌ای را به خود جلب کرده است.

«جو بایدن» ۸۱ ساله، رئیس‌جمهور آمریکا که لقب «پیرترین» رئیس‌جمهور تاریخ این کشور را به خود اختصاص داده است، پس از عملکرد ضعیفی که در اولین مناظره انتخاباتی ۲۰۲۴ از خود بر جای گذاشت، شانس پیروزی چندان بالایی نداشت و به همین دلیل هم‌حزبی‌هایش فشاری فزاینده‌ای را برای کناره‌گیری به او اعمال کردند و در نهایت از رقابت‌ها کناره‌گیری کرد و بلافاصله «کامالا هریس» معاون رئیس جمهور از سوی دموکرات‌ها به‌عنوان نامزد اصلی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شد.

اکنون «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد اصلی حزب جمهوری خواه در رقابت‌های ریاست جمهوری با جان سالم به در بردن از یک سوء قصد به جان خود در ماه جاری، به مسیر مبارزات انتخاباتی بازگشته است.

آخرین نظرسنجی‌ها در آمریکا
تازه‌ترین نظرسنجی‌های ملی چه می‌گویند؟

نظرسنجی «یاهو نیوز» و «یو گاو» در لحظات پایانی کارزار انتخاباتی بایدن، یکی از اولین نظرسنجی‌هایی بود که هریس در مقابل ترامپ را در محیط جدید بررسی کرد. طبق این نظرسنجی، هریس و ترامپ در سطحی برابر قرار داشتند؛ به‌طوری‌که هر ۲ در سطح ملی آمریکا ۴۶ درصد آرا را به خود اختصاص داده بودند. در تازه‌ترین نظرسنجی برگزار شده توسط این ۲ نهاد در تاریخ چهارم اوت ۲۰۲۴ (روز یکشنبه) هریس ۴۷ درصد و ترامپ ۴۸ درصد آرا را به خود تخصیص داده‌ب ودند. در آن دوران هریس چند امتیاز بهتر از بایدن گرفته بود و رقابت، به کارزار تنگاتنگ‌تری تبدیل شده است.

از طرفی، طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هریس در حال کم‌کردن شکاف خود با ترامپ در ایالت‌های کلیدی است و این روند با سیر صعودی در روز‌های اخیر، به پیشتازی چند درصدی هریس در انتخابات انجامیده است. در آخرین نظرسنجی مورنینگ‌کانسالت که دوشنبه منتشر شد، هریس با ۴۸ درصد به ۴۴ درصد از ترامپ پیشی گرفته است.

در این نظرسنجی، پنج درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام شده «فردی دیگر» را انتخاب کردند و چهار درصد گفتند که فعلا انتخابی ندارند. نظرسنجی هفتگی مورنینگ‌کانسالت برای سومین هفته متوالی نشان می‌دهد که ترامپ عقب‌تر از هریس است.

هریس همچنین در نظرسنجی سی‌بی‌اس نیوز که یکشنبه منتشر شد، با یک امتیاز از ترامپ پیشی گرفته بود، تا حدی به این دلیل که رای‌دهندگان جوان‌تر و سیاه‌پوست می‌گویند احتمال بیشتری برای رای دادن دارند و زنان هم معتقدند که هریس بیشتر از منافع آنها حمایت می‌کند. حاشیه خطای این نظرسنجی ۲.۱ درصد بوده است.

بر اساس نظرسنجی اکونومیست/ یوگاو که روز چهارشنبه منتشر شد، هریس در رقابتی پنج‌جانبه با رابرت اف کندی جونیور، جیل استاین و کرنل وست، ۲ امتیاز از ترامپ جلوتر است (۴۶ درصد به ۴۴ درصد.)

نظرسنجی‌ها همچنین به طور مداوم نشان می‌دهند که هریس از بایدن بهتر عمل می‌کند؛ بایدن در نظرسنجی‌های مورنینگ‌کانسالت، سی‌ان‌ان-اس‌اس‌آراس، وال‌استریت‌ژورنال و تایمز-سیه‌نا قبل از خروج از رقابت، با ۶ امتیاز از ترامپ عقب بود.

هریس، ترامپ را شکست می‌دهد؟
وضعیت ایالت‌های کلیدی چگونه است؟

نظرسنجی‌های ایالت‌های کلیدی و ایالت‌های معروف به «میدان نبرد» و یا «ایالت‌های بنفش» که رقابت تنگاتنگی در آنها شکل می‌گیرد و به‌طور سنتی دموکرات و یا جمهوری‌خواه نیستند، بیش از نظرسنجی‌های ملی اهمیت دارند. اما انجام چنین نظرسنجی‌هایی پیچیده‌تر هستند و زمان بیشتری را صرف می‌کنند، به همین علت به‌تازگی و در روز‌های اخیر آمار چنین ایالت‌هایی که به‌طور فزاینده‌ای به‌روز می‌شوند، از سوی رسانه‌های آمریکایی منتشر شده است که همگی الگویی یکسان را به نمایش می‌گذارند: محبوبیت هریس در حال افزایش است.

در تازه‌ترین نظرسنجی‌های صورت گرفته توسط مرکز «نظرسنجی سروی یواس‌ای» (SurveyUSA)، در روز سه‌شنبه هفتم اوت ۲۰۲۴ در سطح ملی، هریس با کسب ۴۸ درصد آرا، با اختلافی سه درصدی از رقیب جمهوری‌خواه خود جلوتر است. پیشتازی معاون رئیس‌جمهور در دیگر نظرسنجی‌های صورت گرفته نیز تکرار شده است؛ به‌طوری‌که در نظرسنجی یو گاو و سی‌بی‌اس نیوز، هریس با اختلافی یک درصدی از ترامپ پیشی گرفته است.

در نظرسنجی برگزار شده توسط «دانشگاه ماساچوست در امهرست» هریس با کسب ۴۶ درصد آرا، سه درصد از ترامپ جلوتر است، اما به اذعان «تاتیش نتا» استاد علوم سیاسی دانشگاه ماساچوست، از ماه ژوئیه تاکنون و پس از کناره‌گیری بایدن از رقابت‌ها، هفت درصد آرا به سمت هریس و حزب دموکرات حرکت کرده است. پیش از کناره‌گیری بایدن، ترامپ در بیشتر نظرسنجی‌ها با اختلافی چهار درصدی از رقیب دموکرات خود پیشی گرفته بود و اکنون، او در مقابل هریس، به‌طور متوسط سه درصد عقب‌تر است.

در تازه‌ترین نظرسنجی‌های «فاکس نیوز» نیز، شرایط نامزد حزب دموکرات بهبود یافته است. در نظرسنجی اخیر «ان پی آر» و «پی بی اس نیوز» که روز چهارشنبه منتشر شده است، هریس با کسب ۵۱ درصد آرا دوباره با اختلافی سه درصدی پیشتاز است و طبق گزارش ان پی آر، این آمار در مقایسه با روز‌های اولیه آغاز به کار کارزار انتخاباتی هریس چهار درصد رشد پیدا کرده است و طبق نمودار منتشر شده از سوی این شبکه خبری نیز، هریس با شیب صعودی تندتری درحال پیشی گرفتن از ترامپ است.

نظرسنجی‌ها در آمریکا
هریس بیشتر از ترامپ دیده می‌شود

در نظرسنجی «ای بی سی نیوز» و «ایپسوس» که در ۱۹ تا ۲۰ ژوئیه، درست قبل از کناره‌گیری بایدن انجام شد، ۳۵ درصد از آمریکایی‌ها گفتند که دیدگاه مثبتی نسبت به هریس دارند.

تنها یک هفته بعد، اعداد هریس تغییر کرده بود و با رشدی فزاینده به ۴۳ درصد رسید.

اعداد هریس در میان رای‌دهندگان مستقل بیشتر بهبود یافت که از ۲۸% مطلوب (قبل از ورود به رقابت‌های ریاست جمهوری) به ۴۴% مطلوب رسید. در مقابل، طبق همین نظرسنجی، فقط ۲۷ درصد از رای‌دهندگان مستقل به ترامپ رای خواهند داد. از طرفی، به باور رسانه‌های آمریکایی، یکی از دلایل اصلی محبوبیت فزاینده هریس، محبوبیت او در بین سیاه‌پوستان، زنان آمریکایی و رای‌دهندگان مستقل است. حالا هر سه گروه، هریس را نماینده خود می‌دانند.

در ماه فوریه دانشگاه «مونموث» از رای‌دهندگان دموکرات پرسید که چقدر نسبت به نامزدی بایدن مشتاق هستند و فقط ۶۲ درصد از دموکرات‌ها از این مسئله استقبال کردند. در مقابل بایدن، ترامپ در بین جمهوری‌خواهان از محبوبیتی ۸۰ درصدی برخوردار بود.

هفته گذشته، «ای بی سی نیوز» همین سؤال را در مورد هریس پرسید. در آن نظرسنجی، ۸۸ درصد از دموکرات‌هاگفتند که نسبت به نامزدی هریس احساس اشتیاق بیشتری می‌کنند.

هریس، ترامپ را شکست می‌دهد
برگ برنده دموکرات‌ها پس از کناره‌گیری بایدن

پیشتازی فزاینده هریس در نظرسنجی‌ها نیز به سوژه شبکه خبری نیوزویک تبدیل شده است. این شبکه با بررسی پیشتازی هریس در گزارشی نوشت: «برای ماه‌های متعدد، ترامپ در مقابل بایدن پیروزمند بود و در اکثرنظرسنجی‌ها پیشتاز بود، اما با خروج بایدن از رقابت‌ها و حمایت بایدن و حزب دموکرات از هریس، اشتیاق و حمایت فزاینده رای‌دهندگان جوان که پیشتر علاقه‌ای به مشارکت در انتخابات نداشتند، باعث شده تا معاون رئیس‌جمهور از ترامپ پیشی بگیرد و او در همه نظرسنجی‌ها، به‌طور متوسط ۲ الی سه درصد از رقیب جمهوری‌خواه خود جلوتر است.».

اما همان‌طور که تحلیلگر نیوزویک در گزارش خود نوشته است، با وجود از بین رفتن پیشتازی ترامپ در نظرسنجی‌ها، اعلام پیروزی هریس بسیار زود است و ممکن است در سه ماه باقی‌مانده تا روز رای‌گیری در پنجم نوامبر (۱۵ آبان ۱۴۰۳)، حزب جمهوری‌خواه نحوه مبارزه خود را تغییر دهد.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۷
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
هریس از بایدن و ترامپ خطرناک‌تر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
کاش میشد بجای خبرانتخابات درآمریکا خبرنابودی امریکا را می شنیدیم چقدرزیبا بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
کاش می شد خبر انقطاع نسل غربگدایان را می شنیدیم.
آنها که رأی قرمز داده اند!
آخرین اخبار