مشکلات خبرنگاران استان در دهه اخیر ثابت بوده و دغدغه آنان در مسکن، اشتغال و بیمه باعث شده تا نیرو‌های توانمند و موفق از عرصه خبرنگاری خارج شوند.

حیدری مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: ۹۰ نشریه مکتوب، پایگاه خبری و مطبوعات فعال در استان داریم که ۴۸۰ نفر با آنها همکاری می‌کنند که از این تعداد ۲۵۰ نفر در سامانه وزارت ارشاد ثبت اند.

او افزود: مشکلات خبرنگاران طی دهه اخیر ثابت بوده و مسکن، اشتغال و بیمه آنان هنوز حل نشده و این موضوع باعث شده که نیرو‌های توانمند و موفق در استان از شغل خبرنگاری انصراف بدهند که این خود زنگ خطری برای خالی شدن استان از نیرو‌های توانمند است. 

حیدری بیان کرد: مشکل اصلی خبرنگاران هنوز حل نشده و عمده آنها خرید خدمات و به صورت حق الزحمه‌ای هستند و تنها ۲۰ درصد نیروی ثابت وجود دارد؛ و حقوق سایر خبرنگاران به حدی پایین است که رقم آن را حتی نمی‌توان اعلام کرد. 

مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان جنوبی ادامه داد: مسئله دیگر بحث مسکن خبرنگاران است که درصد زیادی از آنها به دلیل اینکه حقوق پایینی می‌گیرند نمی‌تواند آورده‌های اولیه‌ای که نیاز است را تامین کنند و در مورد اعطای زمین نیز امیدواریم که با همکاری سایر دستگاه‌های دخیل بتوانیم امسال در روستا‌های اطراف بیرجند به خبرنگاران زمین اعطا کنیم. 

او عنوان کرد: مسئله دیگری که وجود دارد مطالبه‌گری خبرنگاران است که گاهاً تبعاتی برای آنها به همراه آورده و پای آنها را به دادگاه‌ها می‌کشاند در صورتی که باید خبرنگاران آزاد باشند تا بتوانند در چهارچوب قانون کار کرده و آزادی عمل داشته باشند، زیرا موارد زیادی وجود دارد که از نظر قانونی در استان‌های دیگر مشکلی ندارد، اما در استان ما ممنوعیت دارد. 

حیدری تصریح کرد: هرچند که از نظر تعداد خبرنگار و بحث‌های مالی ضعف زیادی در بحث خبرنگاری در استان داریم، اما از نظر کیفی در وضعیت خوبی قرار داریم.

محمودآبادی معاون خبر صدا و سیمای خراسان جنوبی در ادامه گفت: در مرکز معاونت خبر و در ۱۲ شهر استان و‌ بخش ها خبرنگار فعال و آزاد داریم که البته در بخش‌ها به لحاظ کمی یا کیفی نسبت به مرکز استان کمترند.

او افزود: کارکرد رسانه در بخش خبر متنوع است که اطلاع رسانی را با رعایت، سرعت دقت و صحت انجام داده و در کنار آن کارکرد نظارتی و پویش حل مسئله را داریم. 

محمودآبادی بیان کرد: در بحث خبر به موضوعات اصلی استان پرداخته می‌شود و نباید کاری کنیم که این موضوعات به فراموشی سپرده شود زیرا بحث نظارتی در رسانه بسیار مهم است و تمام سعی مان این است که دغدغه های مردم را مطالبه کرده و مسئولان را به تعامل برسانیم؛ در برخی موارد به ۱۰۰ درصد نتیجه رسیده‌ایم و در بعضی جاها به دلیل مشکلاتی که وجود داشته نتوانستیم نتیجه مطلوب را کسب کنیم. 

معاون خبر صدا و سیمای خراسان جنوبی ادامه داد: در بحث خبرنگاری و رسانه باید به بیان واقعیت‌ها و جهاد تبیین بپردازیم زیرا در عصر کنونی نمی‌توان چیزی را پنهان کرد و بسیار نیازمند سواد رسانه‌ای هستیم تا دشمن نتواند از شرایط سوء استفاده کند که در این جهت مسئولین باید کلاس‌هایی برای افزایش سواد رسانه‌ای و آگاهی و هوشیاری مردم برگزار کنند.

او عنوان کرد: از اقدامات خوبی که در دولت شهید رئیسی برای استان رقم خورد همچون راه آهن و طرح انتقال آب نباید غافل شویم و در کنار مطالبه‌گری باید امید آفرینی کرده و دستاوردها را هم به گوش مردم برسانیم؛ در دولت چهاردهم نیز رسانه پای کار و پیگیر طرح‌های بزرگی که در استان کلید خورده است خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار