رئیس خانه صنعت و معدن یزد گفت: وضعیت استان در زمینه صنایع و همچنان صادرات محصولات آنها بسیار خوب است.

 سید علی اکبر کلانتر رئیس خانه صنعت و معدن یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: سه هزار و ۵۰۰ پروانه بهره برداری در اداره کل صنایع داریم که این تعداد به غیر از واحد‌های صنفی کوچک است.

وی افزود: استان یزد دارای بیشترین تعداد واحد‌های صنعتی نسبت به سرانه جمعیت است به نحوی که برای هر ۳۰۰ نفر یک واحد صنعتی در استان وجود دارد.

کلانتر اظهار داشت که ۵۰ درصد کاشی و سرامیک و همچنین ۳۰ درصد فولاد کشور در استان یزد تولید می‌شود و همچنین واحد‌های بسیار خوبی در زمینه نساجی، پلیمری، شیمیایی و غذایی داریم.

رئیس خانه صنعت و معدن درباره جایگاه صنعت استان در زمینه صادرات تصریح کرد: صنایع استان در سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار صادرات داشته که با توجه به جمعیت و تعداد واحد‌ها یک رقم قابل توجه به شمار می‌آید. بیشترین صادرات در حوزه کاشی و سرامیک و فولاد است که به کشور‌های همجوار و حتی دورتر صادر می‌شود.

وی ادامه داد: به لحاظ رسته‌های صنعتی در استان یزد به ترتیب ۱۴ درصد واحد‌ها در حوزه استخراج و فراوری سنگ‌های تزئینی، ۱۳ درصد در رسته نساجی، ۱۱ درصد در رسته صنایع غذایی، دارویی و آرایشی، ۹ درصد پلیمری، ۹ درصد صنایع فلزی و هشت درصد ماشین سازی و مابقی هم سایر رسته‌ها قرار دارد.

کلانتر تأکید کرد که بیشترین واحد‌های صنعتی استان در شهر یزد است که شامل هزار و ۶۰۰ واحد بوده و میبد و اردکان در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

وی شاغلان واقعی در بخش صنایع مجوزدار استان بر اساس بیمه شدگان را ۸۴ هزار نفر اعلام کرد که بیشترین شاغلان در شهرستان یزد و میبد و اشکذر هستند و همچنین ۴۴ درصد شاغلان در صنایع استان را افراد غیربومی تشکیل می‌دهند که ۸۵ درصد آنان را آقا و ۱۵ درصد را بانو تشکیل می‌دهد. 

رئیس خانه صنعت و معدن با اشاره به فعال و نیمه فعال بودن ۷۸ درصد و تعطیلی ۲۲ واحد صنعتی استان تصریح کرد: تعطیلی واحد‌های صنعتی یک اتفاق طبیعی در سراسر جهان است که البته متوسط جهانی ۱۰ درصد بوده و در استان یزد ۲۲ درصد است.

کلانتر درباره تقابل صنعت و محیط زیست در استان یزد گفت: صنعت دارای مشکل است و نمی‌توان مدعی شد که هیچ مشکلی وجود ندارد، ولی این مساله در همه جهان مشاهده می‌شود. برخی کشور‌ها قبل از تاسیس واحد‌ها پیوست محیط زیستی دارند و ما نیز می‌توانیم بسیاری از آلودگی‌ها و مشکلات محیط زیستی را با مبانی علمی برطرف کنیم.

وی مدعی شد که برخی اطلاعات و آمار و ارقام درباره محیط زیست که از سوی مسئولان درمانی استان درباره درصد ابتلا به بیماری از سوی صنایع اعلام می‌شود، غلط است و بسیار کمتر از آماری است که از سوی این نهاد و مراکز اعلام می‌شود.

رئیس خانه صنعت و معدن ادامه داد: گاهی انتقاد‌هایی درباره صنایع فولاد و کاشی و سرامیک استان شنیده می‌شود که باید توجه داشت این صنایع دارای بالاترین اشتغال و درآمد در استان هستند و باید ضمن حفظ این صنایع، زیرساخت‌هایی را فراهم کنیم تا مانع از بین رفتن محیط زیست شویم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار