بیمارستان سیار ۵۰ تختخوابی دانشگاه علوم پزشکی کردستان برای ارائه خدمات درمانی پزشکی رایگان به زائران اربعین در مرز باشماق مریوان مستقر شد.

 مرز باشماق مریوان امسال برای سومین سال متوالی به عنوان مسیر زائران اربعین حسینی انتخاب شده است. این مرز در ۱۳۵ کیلومتری سنندج؛ مرکز استان کردستان و ۱۷ کیلومتری شهر مرزی مریوان واقع شده است.

اعزام زائران اربعین حسینی از امروز شانزدهم مردادماه از مرز باشماق مریوان به سمت کربلا آغاز خواهد شد و مدیران دستگاه‌ها، موکب‌داران و مردم آماده خدمت‌رسانی شایسته به زوار حضرت اباعبدالله الحسین (ع) هستند.

امسال نیز طبق سالیان گذشته در محوطه مرز باشماق خدمات‌دهی موکب‌داران و دستگاه‌ها به زائران انجام خواهد شد که یکی از آنها استقرار بیمارستان سیار ۵۰ تختخوابی دانشگاه علوم پزشکی کردستان جهت ارائه خدمات درمانی پزشکی رایگان به زائران اربعین است.

بر اساس تقویم رسمی کشور چهارم شهریورماه برابر با ۲۰ صفر ۱۴۴۵ هجری شمسی اربعین حسینی (ع) است. زائران اربعین حسینی می‌توانند با انتخاب مرز باشماق مریوان به‌عنوان مسیر پیاده‌روی، جدا از پرداختن به یک سفر معنوی؛ از طبیعت زیبا، خنکی هوا، مهمان‌نوازی مردم، جاذبه‌های گردشگری به‌ویژه دریاچه زیبای مریوان لذت ببرند.

به‌میمنت این رویداد بزرگ فرهنگی، پروژه‌های عمرانی و مخابراتی خوبی در سطح استان به‌ویژه مسیر تردد زائران در حال انجام است. سال گذشته از محل اعتبارات اربعین ۹۰ میلیارد تومان در اختیار شهرداری‌ها قرار گرفت که امسال این رقم به ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

مسیر حرکت زائران

زوار جهت عبور از مرز باشماق و رسیدن به کربلا؛ «به‌دلیل ممنوع بودن ورود خودروی شخصی به مرز»، باید پس از رسیدن به شهر مریوان، خودرو‌های خود را در پارکینگ‌های مشخص‌شده که در ۸ نقطه در ابتدا و داخل شهر مریوان تعبیه شده است، پارک کنند، سپس از پارکینگ‌ها توسط وسایل حمل‌ونقل عمومی تدارک دیده‌شده، به‌صورت رایگان به مرز باشماق منتقل می‌شوند.

در صورتی که زائران در مدت زمان مشخص‌شده نتوانند از مرز عبور کنند توسط وسایل حمل‌ونقل عمومی رایگان به محل‌های اسکان داخل شهر منتقل می‌شوند و صبح روز بعد (ساعت ۷ صبح) مجدداً به مرز انتقال پیدا خواهند کرد.

ساعت خروج از مرز باشماق ایران در دو سال گذشته ۷ صبح تا ۱۷ بعدازظهر و حرکت به‌صورت گروهی بود و سفر انفرادی ممکن نبود، یعنی متولیان امر هرچند زائر را با خودروی ون که از قبل آماده شده است، به‌صورت کاروانی به‌سمت نجف اعزام خواهند کرد.

زائران اربعین حسینی بدانند که معنای حرکت کاروانی این نیست که حتماً باید در قالب یک کاروان به باشماق مراجعه کنند، خیر، زائران به‌صورت فردی یا خانوادگی و یا کاروانی می‌توانند عازم مریوان شوند، اما سفر زائر از "مرز باشماق تا نجف" در قالب کاروان خواهد بود.

بعد از حرکت از مرز باشماق کاروان در موکب بزرگی که در سلیمانیه تدارک دیده شده است، استراحت کوتاهی خواهد داشت و پس از عبور از کرکوک و بغداد به نجف اشرف عزیمت می‌کنند. در طول مسیر قبل از بغداد، کاروان به‌مدت چند ساعت در کاظمین توقف و زیارت خواهد داشت که خود فرصتی مغتنم برای کسانی است که از این مسیر مشرف به پیاده‌روی اربعین خواهند شد.

مسافت و هزینه

فاصله شهر مریوان تا مرز باشماق ۱۷ کیلومتر و فاصله مرز باشماق تا شهر نجف از مسیر سلیمانیه، کرکوک، بغداد حدود ۶۵۰ کیلومتر است و کرایه هر نفر در سال گذشته از مرز باشماق تا نجف ۲۶ تا ۲۸ دلار معادل حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان بود. برای برگشت، زائران به‌صورت انفرادی از کربلا به بغداد مراجعه می‌کنند و از شهر بغداد وسیله نقلیه برای مراجعه مستقیم به مرز باشماق تعبیه شده است.

اسکان

در شهر مریوان یک موکب مرکزی متشکل از دو سالن ورزشی جداگانه برای برادران و خواهران، یک زائرسرا، یک حسینیه و ۱۹ مدرسه برای اسکان زائران آماده شده است و ۹ موکب هم در شهر مریوان و مرز باشماق مشغول پذیرایی و خدمت‌رسانی به زوار هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.