رسانه‌های هندی گزارش دادند که بالگرد حامل نخست‌وزیر مستعفی بنگلادش که در بحبوحه افزایش درگیری میان معترضان و دولت این کشور، داکا را ترک کرده بود، امروز در فرودگاه نظامی قاضی‌آباد به زمین نشست.

نیروی هوایی هند مسیر حرکت بالگرد حامل شیخ حسینا را از زمان ورود به حریم هوایی هند تا زمان فرود در فرودگاه نظامی قاضی‌آباد زیر نظر داشته است.

بر اساس این گزارش، نخست‌وزیر مستعفی بنگلادش پس از حضور در هند، احتمالا راهی لندن پایتخت انگلیس خواهد شد.

رسانه‌های هندی همچنین گزارش دادند که صد‌ها معترض امروز (دوشنبه) ساعاتی پس از استعفای شیخ حسینا از سمت نخست‌وزیری بنگلادش و خروج از کشور در بحبوحه اعتراضات گسترده علیه دولت داکا، وارد پارلمان این کشور شدند.

بالگرد نخست وزیر مستعفی بنگلادش در فرودگاه قاضی‌آباد هند به زمین نشست

معترضان در حالی که روی صندلی نمایندگان پارلمان بنگلادش نشسته بودند، عکس یادگاری می‌گرفتند و شعار‌هایی علیه دولت سر می‌دادند.

اعتراضات بنگلادش اواخر ماه گذشته میلادی آغاز شد و زمانی که فعالان دانشجویی در دانشگاه داکا، بزرگترین دانشگاه این کشور، به شدت با پلیس و هواداران دولت درگیر شدند، شدت یافت.

این اعتراضات در یک نظام بحث برانگیز سهمیه‌بندی مشاغل ریشه دارد که تا ۳۰ درصد مشاغل دولتی را به اعضای خانواده مبارزان جنگ استقلال بنگلادش در سال ۱۹۷۱ علیه پاکستان موسوم به «مبارزان آزادی» اختصاص می‌دهد.

نخست‌وزیر مستعفی بنگلادش تظاهرکنندگان را «تروریست» خوانده بود ولی با افزایش شمار کشته‌های این اعتراضات به بیش از ۳۰۰ نفر، مردم به کاخ نخست‌وزیری یورش برده و شیخ حسینا را مجبور به ترک کشور کردند.

روز گذشته (یکشنبه) درگیری‌های شدید بین پلیس و معترضان در بنگلادش به کشته شدن دست‌کم ۱۰۰ نفر منجر شد؛ به نظر می‌رسد تظاهرات مسالمت‌آمیز دانشجویی که در آغاز برای مخالفت با سهمیه‌های استخدام در دولت شکل گرفته بود به یک کارزار سراسری نافرمانی مدنی با هدف سرنگونی شیخ حسینا، نخست وزیر بنگلادش تبدیل شد.

در همین حال، فرمانده کل ارتش بنگلادش اعلام کرد که پس از استعفای نخست‌وزیر، دولت موقت تشکیل می‌شود.

منبع: ایرنا 

برچسب ها: بنگلادش ، داکا ، اعتراض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار