مدیرکل گمرک شهید ناصری دوغارون گفت: ترانزیت کالا در این گذرگاه مرزی به مقصد افغانستان از لحاظ وزنی ۱۳۰ درصد افزایش‌یافته است.

سیدحسن رحیمی‌زاده گفت: در ۴ماهه نخست امسال ۴۰۰ هزار و ۲۶۵ تن کالا از طریق مرز زمینی دوغارون به مقصد افغانستان ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۳۰ درصد افزایش‌یافته است.

وی افزود: ارزش این میزان از کالا‌های ترانزیتی که از مبدأ کشور‌های اروپایی، حاشیه خلیج‌فارس و ترکیه بارگیری شده‌اند؛ با افزایش ۱۵۰ درصدی، بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

مدیرکل گمرک شهید ناصری دوغارون ادامه داد: در همین مدت نیز میزان ۷۸ هزار و ۳۲ تن کالا به ارزش ۹۰ میلیون و ۹۳۷ هزار دلار از مبدأ افغانستان به مقصد کشور‌های دیگر از مسیر مرز دوغارون ترانزیت شده که از لحاظ وزنی و دلاری به ترتیب ۲۸۰ و ۸۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

رحیمی‌زاده بیان کرد: مواد خام معدنی و محصولات کشاورزی عمده کالا‌های ترانزیتی از افغانستان و خودرو، لوازم جانبی خودرو و ماشین‌آلات صنعتی عمده کالا‌های ترانزیتی به این کشور هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: همچنین ۲۴۶ هزار ۲۳۷ تن کالا به ارزش ۸۱ میلیون و ۵۲۸ هزار دلار از مرز دوغارون به افغانستان صادر شده که ۶۴ درصد رشد وزنی و ۸۵ درصد رشد دلاری را نشان می‌دهد.

مدیرکل گمرک شهید ناصری دوغارون اضافه کرد: در حوزه واردات نیز ۵ هزار و ۷۵۶ تن کالا به ارزش ۶ میلیون و ۹۶۵ هزار دلار از مرز دوغارون به کشور وارد شده است.

رحیمی زاده گفت: افزایش ساعت کاری، رفع برخی از موانع، تغییرات زیرساختی در مرز و عزم جدی مسئولان ایران و حکومت سرپرست افغانستان برای رونق مناسبات میان تهران و کابل باعث رشد صادرات، ترانزیت و واردات کالا در گذرگاه مرزی دوغارون شده است.

وی خاطرنشان کرد: گمرک ۱۱۰ساله دوغارون رتبه دوم در تردد کامیونی میان گمرک‌های مرزی کشور را دارد و ۴۵ درصد کالا‌های صادراتی به افغانستان از طریق این معبر صورت می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.