مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: با هدف کاهش استفاده از سموم، حشرات آفت کش در ۵۷۵ هکتار از مزارع کشاورزی این شهرستان رها شدند.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: گفت: با هدف توسعه مبارزه بیولوژیک با آفات، کاهش مصرف سموم شیمیایی، جلوگیری از خطرات آلودگی زیست محیطی و تولید محصول سالم، مدیریت جهاد کشاورزی میاندوآب حشرات آفت کش در ۵۷۵ هکتار از مزارع گوجه‌فرنگی و ذرت این شهرستان رها کرد.

رضا مقدم افزود: جهاد کشاورزی میاندوآب از سال ۱۳۹۲ با راه‌اندازی و تجهیز محیطی برای حشرات، عنکبوتیان و بندپایان با الهام از محیط زندگی‌شان (انسکتاریوم) در این شهرستان، حشرات شکارگر را تولید و توزیع می‌کند.

وی ادامه داد: میاندوآب بعد از ارومیه، دومین شهر استان آذربایجان غربی است که در زمینه تولید حشرات مفید شکارگر فعالیت می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: امسال ۵۵۰ هزار عدد زنبور "براکون" و ۲ هزار و ۲۰۰ گرم تخم زنبور "تریکوگراما" در انسکتاریوم میاندوآب تولید و برای کنترل جمعیت آفات "مینوز" و "هلیوتیس" در سطح ۵۵۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی این شهرستان رها شده است.

مقدم افزود: همچنین ۲۵۰ هزار عدد زنبور براکون برای کنترل آفات کرم ساقه خوار و برگ خوار محصول ذرت، تولید و در ۲۵ هکتار از مزارع این محصول در شهرستان رها شد و در راستای مدیریت تلفیقی آفات از نصب تله‌های فرمونی نیز برای ردیابی آفات در محصولات مختلف استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به نتایج مثبت حاصل از رهاسازی حشرات شکارگر در کنترل بیولوژیک آفات هلیوتیس و مینوز در مزارع گوجه فرنگی طی سالیان گذشته، علاوه بر کشاورزان شهرستان میاندوآب، کشاورزان شهرستان‌های همجوار از جمله بوکان، شاهین دژ و نقده نیز از این روش مبارزه استقبال و برای دریافت حشرات شکارگر به انسکتاریوم میاندوآب مراجعه می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با اشاره به آغاز برداشت محصول گوجه فرنگی از مزارع این شهرستان اظهار کرد: برداشت گوجه فرنگی از اوایل مرداد ماه در این شهرستان آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

مقدم افزود: امسال هزار و ۶۹ هکتار از اراضی شهرستان میاندوآب به کشت محصول گوجه فرنگی اختصاص یافته است و پیش بینی می‌شود ۸۰ هزار تن محصول از این اراضی برداشت و روانه بازار مصرف شود.

وی با اشاره به ضرورت افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی اضافه کرد: به منظور کاهش مصرف آب در تولید محصول گوجه فرنگی، بیش از ۸۵ درصد از مزارع گوجه فرنگی این شهرستان به نوار آبیاری تیپ مجهز شده است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با اشاره به اهمیت توسعه صنایع غذایی و تبدیلی کشاورزی در راستای جذب محصول تولیدی کشاورزان گفت: سه کارخانه تولید رُب صنعتی، در مجموع با ظرفیت تولید سالانه هفت هزار و ۲۰۰ تن، در این شهرستان فعالیت دارند.

زنبور "براکون" از طریق تخم گذاری روی لارو و "تریکوگراما" از طریق تخم گذاری روی تخم آفات باعث کنترل جمعیت آفات می‌شوند که این عمل در زنبور براکون با رهاسازی خود حشره و در زنبور تریکوگراما با کارت گذاری تخم زنبور در مزارع میسر می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.