مدیرکل دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی کشور گفت: در پایش و ارزیابی مزارع ذرت شهرستان خاتم آفت برگخوار پاییزه مشاهده نشده

علی پور مدیرکل دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی کشور در بازدید از مزارع ذرت بخش چاهک و روستای خوانسار گفت: باتوجه به اینکه آفت برگخوار پاییزه در استان‌های جنوب کشور مشاهده شده لازم بود مزارع ذرت استان یزد و شهرستان خاتم مورد ارزیابی و پایش قرار بگیرد تا در صورت مشاهده آفت، مبارزه به موقع انجام شود که خوشبختانه با بازدیدی که داشتیم هیچگونه آفتی در مزارع این شهرستان مشاهده نشده.

علی پور بیان کرد: آفت برگخوار پاییزه یکی از مهمترین و خطرناک‌ترین آفت‌ها است که خسارت زیادی به کشاورزان وارد میکند و در حال حاضر در استان‌های فارس و کرمان این آفت مشاهده شد که در حال کنترل است.

او افزود: به همین منظور در سراسر کشور مانور و دوره‌های آموزشی برای آشنایی کارشناسان جهادکشاورزی با آفت برگخوار پاییزه برگزار شد.

علی پور ادامه داد: آفت برگخوار پاییزه در طول عمر یکماه خود نزدیک به دو هزار تا تخمگذاری میکند، در شبانه روز صد کیلومتر پرواز میکند و دامنه وسیع میزبانی این آفت محصولات پاییزه از جمله ذرت و سورگم است.

او بیان کرد: رمز موفقیت برای مبارزه این آفت هنگامی است که اگر در سطح گیاه شناسایی شود به راحتی کنترل می‌شود، اما اگر غفلت کنیم و زمان بگذرد و آفت وارد قسمت‌های مختلف گیاه ذرت از جمله ساقه شود مبارزه آن بسیار مشکل است.

علی پور با اشاره به اینکه هر روز کارشناسان حفظ و نباتات استان یزد در حال پایش و ارزیابی مزارع هستند گفت: می‌طلبد کشاورزان این آفت را جدی بگیرند و در صورت مشاهده آفت در مزارع خود به کارشناسان جهادکشاورزی اطلاع دهند تا با مبارزه به موقع انجام شود و از خسارت به محصولات کشاورزی جلوگیری شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار