مدیرعامل صندوق حمایت از مدارس غیردولتی، گفت: حدود ۲.۵ میلیون دانش‌آموز در مدارس غیردولتی در حال تحصیل هستند.

علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه جشنواره آفرینو، اولین جشنواره و نمایشگاه ملی ابتکارات و خلاقیت های مدارس غیردولتی که صبح امروز ۱۴ مرداد برگزار شد، گفت: در مجلس شورای اسلامی، موضوع معلم و آموزش مورد تاکید ویژه است؛ انتقادات زیادی به آموزش‌ و پرورش وارد است یکی از این موارد، تغییر وزرای این وزارت‌خانه در مدت کوتاه است. 

وی افزود: نکته دیگر که مطرح می شود این موضوع است که آموزش و پرورش موضوع اول دولت نیست؛ اما رشد بودجه‌ای در این وزارت‌خانه، نشان از توجه دولت به این وزارت خانه عریض و طویل دارد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در کمیسیون ایده زنجیره تامین آموزش یکپارچه را تدوین کردیم، در مجلس گذشته نیز ۱۴ قانون را تصویب کردیم که یکی از این قوانین رتبه بندی معلمان بود که پیگیری شد. 

منادی  گفت: نوآوری باید در کشور پررنگ شود همچنین شرکت‌های دانش بنیان نیز می‌توانند به کمک آموزش و پرورش بیایند.

وی تاکید کرد: باید تمام بخش‌های آموزش با یکدیگر ارتباط داشته باشند مدارس غیردولتی سرمایه آموزش و پرورش هستند باید به این مجموعه نیز کمک شود.

منادی با تاکید براینکه ایده‌های خوب مدارس غیردولتی باید به مدارس دیگر تزریق شوند گفت: در مجلس با توجه به مصوبه مدارس غیردولتی در تلاش هستیم صندوق حمایت از مدارس غیردولتی را تامین کنیم تا آموزش به عنوان بخشی از زنجیره تامین آموزش، با کیفیت پیش رود.

در ادامه این رویداد، اکبر حلیمی مدیرعامل صندوق حمایت از مدارس غیردولتی، گفت: این جشنواره براساس تحقق فرمایش مقام معظم رهبری راه اندازی شده است که فردا در مراسم اختتامیه این جشنواره، افراد برگزیده معرفی و ابتکارات و خلاقیت‌های اعضای موسسان مدارس غیردولتی، در مدارس هم دولتی و هم غیردولتی ساری و جاری خواهد شد.

حلیمی بیان کرد: برخود لازم‌ می‌دانیم صندوق و موسسان را معرفی کنیم؛ ۲.۵ میلیون دانش‌آموز در مدارس غیردولتی در حال تحصیل هستند همچنین ۲۷۰ هزار نوجوان جویای کار را در مدارس خود دعوت به کار کردیم و ده‌ها همت منابع مادی موسسان را به کمک حوزه تعلیم و تربیت آوردیم.

 وی اظهار کرد: ۷ هزار اثر در مدت کوتاه راه اندازی این جشنواره به دبیرخانه رسیده است که برگزیدگان از بین این تعداد انتخاب و معرفی خواهند شد.

الگوی تالیف کتاب برای مراکز زبان ارائه می‌شود

احمد محمودزاده، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در ادامه این مراسم گفت: به زودی الگوی تالیف کتاب برای مراکز زبان ارائه می‌شود تا کتب از یک الگوی مشخصی بهره‌مند شوند. همچنین برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری برای جلوگیری از برون سپاری، جشنواره آفرینو را راه اندازی کردیم. 

وی با بیان این که این جشنواره ایده‌ها و تجربیات خلاق را به سایر مدارس تسری می‌دهد افزود: در این راستا با موسسان مدارس غیردولتی همفکری کردیم و دبیرخانه این جشنواره را در ۶ محور تشکیل دادیم. 

محمودزاده گفت: در فاز اول ۵ هزار مدارس تقویت می‌شوند و ایده‌های این مدارس با سایر مدارس به اشتراک گذاشته می‌شود. تاکنون ۶ هزار و ۲۰۰ طرح به دبیرخانه رسیده است که با مستندسازی به یک الگوی خلاقانه تبدیل می‌شوند و در اختیار موسسان قرار می‌گیرد. 

وی در ادامه معلم را محور آموزش و پرورش دانست و افزود: چالش نیروی انسانی باید به لحاظ کیفی و کمی حل شود در مدارس غیردولتی حضور معلمان را ۳۰ ساعتی کردیم که کار ارزشمندی است.

نوآوری در گرو اختیارات بالا و امکانات مادی وزارت آموزش و پرورش است

در ادامه، علی‌اصغر فانی وزیر سابق آموزش و‌ پرورش گفت: در کشورمان برای ارتقای مدرسه باید مدیر خوب با اختیارات بالا و معلم با انگیزه و توانمند داشته باشیم. در این مدرسه نواوری ایجاد می‌شود نوآوری در گرو اختیارات بالا و امکانات مادی است. 

وی اظهار کرد: مدرسه محوری یک رویکرد در مدیریت آموزش و پرورش است که بر ۳ اصل تمرکززدایی، مشارکت جویی و انعطاف پذیری متکی است. مدارس غیردولتی در شکل گیری موضوع مدرسه محوری آمادگی بیشتری دارند.

وی افزود: مدارس غیردولتی پیشران نوآوری در آموزش و پرورش هستند که حدود ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار دانش آموز در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند و برچیده شدن این مدارس به مصلحت آموزش و پرورش نیست. 

وی ادامه داد: اولین اقدامات نوآوری در مدارس غیردولتی ایجاد شده است در کرونا و بحث مدارس هوشمند، مدارس غیردولتی پیشتاز بودند. اینگونه مدارس باید با یک مکانیزم مورد ارزیابی قرار بگیرند، می توان برای این مدارس اتحادیه‌ای درنظر گرفت تا توانمندی مدارس غیردولتی بالا برود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار