مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: استراتژی سازمان بهزیستی در زمینه مشاوره‌های ژنتیک در راستای پیشگیری از تولد کودکان معلول، آگاه سازی و حساس کردن گروه‌های هدف است و در این خصوص شناسایی افراد پرخطر و مشاوره ژنتیک و در صورت لزوم آزمایش‌های ژنتیکی انجام می‌شود.

روح اله خدابنده لو گفت: استراتژی سازمان بهزیستی در زمینه مشاوره‌های ژنتیک و در راستای پیشگیری از تولد کودکان معلول، آگاه سازی و حساس کردن گروه‌های هدف است و شناسایی افراد پرخطر و انجام مشاوره ژنتیک و در صورت لزوم آزمایش‌های ژنتیکی انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: بهزیستی با ایجاد بسترها و زمینه های لازم، کمک هزینه های انجام مشاوره و آزمایش های ژنتیک به مددجویان تحت پوشش و افراد نیازمند شهری و روستایی را مورد توجه قرار داده است.

به گفته این مسئول، بهزیستی در راستای کاهش تولد کودکان دارای معلولیت، هزینه های آزمایشات ژنتیک برای مددجویان تحت پوشش را ۱۰۰ درصد تخصیص می دهد.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود افرادی که دارای مواردی چون ازدواج فامیلی، سابقه مشکلات ژنتیکی، نقایص بدو تولد، اختلالات کروموزومی، بیماری‌های ارثی در خانواده، سقط جنین‌های مکرر، داشتن فرزند با مشکلات از بدو تولد یا عقب ماندگی ذهنی هستند، قبل از بارداری مشاوره ژنتیک انجام دهند.

خدابنده لو تصریح کرد: مشاور ژنتیک با بررسی دقیق بیماری یا بیماری‌های خانواده و نوع الگوی وراثت پذیری آنها یا بررسی بیماری که در خانواده وجود دارد و یا حتی اگر برای نخستین بار باشد، می‌تواند در تشخیص دقیق احتمال تکرار، راه‌های جلوگیری از آن و حتی از بین بردن کامل بیماری در خانواده کمک کند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر یک مرکز مشاوره ژنتیک دولتی در زنجان فعال است، گفت: مشاوره‌های ژنتیک در چند مرحله شامل قبل از ازدواج، پیش از بارداری و حین بارداری توسط بهزیستی در حال انجام است و خانواده ها می توانند جهت پیشگیری از تولد فرزند معلول از این مشاوره بهره بگیرند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱۰۰ مورد مشاوره ژنتیک برای زوجین ثبت شده است یادآور شد: مشاوره ژنتیک نخستین و مهمترین اقدامی است که قبل از بارداری نسبت به بیماری‌هایی که به ارثی بودن آنها شک داریم، باید انجام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.