برداشت سیب زمینی تابستانه از مزارع روستا‌های تابعه شهرستان اردبیل به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید این محصول آغاز شده است.

محصول تابستانه سیب زمینی که در حدود ۲۰۰ هکتار از اراضی زراعی شهرستان اردبیل کشت شده، حدود یک ماه زودتر از فصل برداشت گسترده این محصول روانه بازار می‌شود.

بر اساس مشاهدات میدانی برداشت محصول سیب زمینی در مزارع روستای "نیار" شهرستان اردبیل آغاز شده و محصول برداشت شده روانه بازار مصرف استان شده است.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل برداشت سیب زمینی اغلب در ۲۰۰ هکتار از مزارعی آغاز شده که محصول آنها در اواخر فصل زمستان و به صورت زودهنگام کشت شده است.

غفور آقایی، کشت و برداشت زودهنگام محصول سیب زمینی را موجب تعدیل بازار و به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده دانست و بیان کرد: ورود تدریجی محصول به بازار موجب می‌شود که کشاورزان محصول خود را به قیمت مناسبت‌تری بفروشند و خریداران نیز با قیمت‌های پایین‎تری سیب زمینی را تهیه کنند.

او افزود: در سال‌های گذشته به علت برداشت همزمان سیب زمینی در محدوده زمانی چند هفته در همه نقاط استان اردبیل و افزایش عرضه، قیمت این محصول به شدت افت می‌کرد و کشاورزان متضرر می‌شدند ولی با کاشت و برداشت زودهنگام، بازار خرید و فروش سیب زمینی در اردبیل تعدیل می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین میزان تولید محصول سیب زمینی تابستانه در واحد سطح در استان اردبیل را تقریبا نصف متوسط تولید گسترده این محصول ذکر کرد و گفت: متوسط عملکرد سیب زمینی تابستانه در اردبیل ۲۰ تا ۲۵ تن در هر هکتار است.

آقایی اضافه کرد: همه ساله برداشت گسترده محصول سیب زمینی در استان اردبیل از نیمه شهریور ماه آغاز شده و تا یک ماه بعد ادامه می‌یابد.

او از کشت محصول سیب زمینی در حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان‌های اردبیل، نمین، سرعین و نیر در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود که از این میزان سطح زیر کشت، حدود ۸۰۰ هزار تن محصول تولید و روانه بازار شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.